"Jeg vil også være med" av Ellen Birgitte Ruud (2010). Boka gir et innblikk i hvordan man i barnehagen kan oppdage, kartlegge og iverksette tiltak overfor barn som ofte blir avvist og ignorert av sine jevnaldrende.
"Egenledelse i lek og læring" av Kristian Sørensen m.fl. (2011). Boka forteller hvordan vi kan støtte barns utvikling av viktige ferdigheter, bl.a. å starte opp, planlegge og organisere egen atferd, regulere egne følelser og være fleksibel. Boka har spesielt fokus på barn med funksjonsnedsettelser. Se innholdsfortegnelsen.
"Barnehagens rammeplan i praksis" av Bente Fønnebø og Unni Jernberg (2008). Medforfatter Jernberg er førskolelærer og spesialpedagog og arbeider til daglig med barn med autisme. Inkludering er nevnt flere ganger i innholdsfortegnelsen.
"Lek på alvor, 3. utgave" av Ole Fredrik Lillemyr (2011). Barns lek er kompleks og trenger flere tilnærminger. Fokus i denne populære boka er læring gjennom lek og lekens egenverdi i barnehagen.