Informasjonsfilm

Autismeforeningen i Norge har i samarbeid med Sanden Media AS laget dokumentarserien «Plass for alle». I serien får vi møte personer med autismespekterdiagnose (ASD) og deres nærstående.

Innholdsfortegnelse
Plass til flere

Filmen er støttet av Bufdir.

Sonja og Andrea – søsken til en med ASD

For ti år siden fikk vi møte Sonja og Andrea som snakket om konfliktene de opplevde med sin lillebror og For et titalls år siden ble vi kjent med Sonja og Andrea som snakket om konfliktene de opplevde med sin lillebror Scott og om hvordan det var å leve med et søsken med ASD. Nå, mer enn ti år etter, har søskenforholdet utviklet i veldig positiv retning. Sonja og Andrea reflekterer over sin oppvekst sammen med Scott og de sine ulike roller i familien. De konkluderer med at de som barn aldri hadde sett for seg at forholdet til Scott ville bli så godt som det er blitt.

Scott – voksen med ASD

Scott hadde egentlig en birolle i det første filmprosjektet. Hans familie medvirket i filmen som handlet om det å ha søsken med ASD. Det var hans to søstre som var hovedpersonene i den første filmen og som delte sine erfaringer. Nå er det laget en egen film om Scott, om hans arbeidsplass og ikke minst hans store interesse for dyr. Scott gir et godt og ærlig bilde av hvordan det kan være å leve med ASD.

Filmen er støttet av Stiftelsen Dam.

Andre – veien inn i voksenlivet

Filmen er støttet av Stiftelsen Dam.

Juliane – fra barnehagejente til ungdomsskoleelev

Arnstein

Erfarginer med ulike boligtilbud
Muligheter i arbeidslivet
Om å ha ASD og ta høyere utdanning
Erfaringer med ulike skoletilbud
Hvordan er det å ha barn med ASD?
Eksempler på tidlig innsats i barnehage
Hvordan er det å ha søsken med ASD?
Hva er autismespekterforstyrrelser?