Informasjonsfilm

Med støtte fra Stiftelsen Dam har Autismeforeningen i Norge laget dokumentarserien «Plass for alle» i samarbeid med Sanden Media AS. I serien får vi møte personer med autismespekterdiagnose (ASD) og deres nærstående.

Sonja og Andrea – søsken til en med ASD

For ti år siden fikk vi møte Sonja og Andrea som snakket om konfliktene de opplevde med sin lillebror og For et titalls år siden ble vi kjent med Sonja og Andrea som snakket om konfliktene de opplevde med sin lillebror Scott og om hvordan det var å leve med et søsken med ASD. Nå, mer enn ti år etter, har søskenforholdet utviklet i veldig positiv retning. Sonja og Andrea reflekterer over sin oppvekst sammen med Scott og de sine ulike roller i familien. De konkluderer med at de som barn aldri hadde sett for seg at forholdet til Scott ville bli så godt som det er blitt.

Scott – voksen med ASD

Scott hadde egentlig en birolle i det første filmprosjektet. Hans familie medvirket i filmen som handlet om det å ha søsken med ASD. Det var hans to søstre som var hovedpersonene i den første filmen og som delte sine erfaringer. Nå er det laget en egen film om Scott, om hans arbeidsplass og ikke minst hans store interesse for dyr. Scott gir et godt og ærlig bilde av hvordan det kan være å leve med ASD.

Andre – veien inn i voksenlivet

Juliane – fra barnehagejente til ungdomsskoleelev

Arnstein

Plass til flere