Autismeforeningen arrangerer medlemssamling for alle våre medlemmer i hele landet!

Vi gjentar fjorårets suksess og inviterer til medlemssamling 13. - 15. september på Pers Hotell på Gol i Hallingdal. Det er en helg for alle som er medlemmer i Autismeforeningen fra hele landet.

Arrangementet er for de som er:

• Voksen med ASD
  • Barn og ungdom med ASD i følge med foresatte

• Foreldre
  • Søsken

• Andre nærstående

• Fagfolk og andre interesserte medlemmer

Intensjonen er å skape en helg fylt av spennende aktiviteter: uteaktiviteter, badeland, bowling, spill og leker for voksne, ungdom og barn! I tillegg blir det foredrag og samtalegrupper. Aktiviteter og foredrag vil foregå parallelt i på ulike plasser både ute og inne og du kan velge det som passer deg. Vi har også stillerom for de som ønsker ro.

Vi ønsker å gi deltakerne en følelse av å ikke være alene, styrke bånd og relasjoner med andre i samme situasjon, og gi faglig påfyll slik at vi blir bedre rustet til å håndtere hverdagen.

Faglig påfyll

Under helgen vil vi ha mange spennende foredrag fra sentrale personer i Norges regionale kompetansesenter innenfor autismespekterdiagnose og andre nevrodiagnoser.

Vi vil blant annet belyse følgende tema:

• Skolevegring
  • Rollen som foresatt, søsken og nær relasjon
  • Utvikling og mestring
  • Søvn
  • Rettigheter og brukermedvirkning
  • Mental helse
  • Inkluderende arbeidsliv

Aktiviteter for barna og unge

I år har vi fått med oss Himmeljegerne som vil bistå med ulike ute aktiviteter gjennom hele helgen. Bålkunnskap, land art – (Naturkunst) og naturorientering med diverse poster og enkle kartøvelser. Det vil bli satt opp en lavvo og arrangert en rekke morsomme sosiale aktiviteter som kubb spill, frisbee-golf på Hallingmo frisbeegolf-bane og kveldsdessert varmet på bål like ved hotell.

Vi gjentar fjorårets suksess med muligheten for å være sammen med alpakkaer.

Gjennom hele helgen vil det også være ulike aktiviteter inne på hotellet, som: tegning, perling, puslespill, brettspill og gaming. På kveldene vil det bli vist filmer tilpasset de ulike aldersgruppene. Hotellet har også et eget Tropicana Badeland og egen bowling bane som vil være tilgjengelig for alle. Tropicana er et av Norges største kombinerte innen- og utendørs badeland. Deres to største innendørs sklier er hele 106 og 98 meter lange. Det er også et eget jungelland for de minste, med 35 cm dypt vann. Det vil bli satt av egne tidspunkter hvor badelandet kun vil være tilgjengelig for Autismeforeningens medlemmer.

Et utdrag av årets foredragsholdere

Photo: Kristoffer Myhre
Peder Kjøs

Peder Kjøs, en av de ledende profilene innen psykologi og psykoterapi i Norge.
Som programleder og terapeut på det anerkjente TV-programmet «Jeg mot meg» på NRK1 og gjennom podcastene «Hos Peder» og «God bedring», også distribuert av NRK, har han blitt et svært kjent navn. Han skriver for noen av de største avisene i Norge, og er en ettertraktet foredragsholder innenfor psykisk helse og menneskelige relasjoner. Peder Kjøs ble utdannet psykolog fra Universitetet i Oslo i 1997. Han er spesialist i klinisk voksenpsykologi (2005) og har doktorgrad i psykologi (2017). Peder har bakgrunn fra avhengighetspsykologi, barnevern, psykiatrisk sykehus og privat praksis. Han har jobbet som veileder og kursholder for psykologer i høyere utdanning.

Olav Helland

Olav Helland jobber som konsulent for mangfold, inkludering og i Oslo kommune. Han har selv en autismediagose og brenner for å skape et mer åpent og inkluderende samfunn. Olav vil forteller om sin egen vei inn i arbeidslivet, fra å selv stå utenfor til å nå jobbe og gjøre Oslo kommune til en mest mulig inkluderende arbeidsgiver. Han er lidenskapelig opptatt av foto og kommer også til å være med gjennom hele mediesamlingen som fotograf.

Arvid Nikolai Kildahl

Arvid Nikolai Kildahl er spesialist i klinisk voksenpsykologi. Han har tatt doktorgrad på post-traumatisk stresslidelse hos voksne med autisme og utviklingshemming og er forsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemming og psykisk helse, OUS og ved Nasjonalt kompetansesenter for nevroutviklingsforstyrrelser og hypersomnier (NevSom), OUS. Han forsker på ulike problemstillinger som gjelder psykisk helse hos personer med autisme/utviklingshemming og er spesielt opptatt av komplekse/sammensatte problemstillinger, herunder strategier for å gi likeverdige psykiske helsetjenester til personer i disse gruppene og kunnskap som kan bidra til god samhandling mellom pårørende og tjenester.

Terje Wårheim

Terje Wårheim jobber som Ass. avdelingssjef v/ Autismeavdelingen på Glenne regionale senter for Autisme, Sykehuset i Vestfold. Han har mange års klinisk erfaring fra arbeid med personer med ASD – inkl. utvikling og drifting av Glennes 12 ukers systematiske foreldreprogram rettet mot foresatte til barn/ungdom med ASD.

Lars Martin Tannæs-Fjeld

Lars Martin Tannæs-Fjeld, leder Himmeljegerne, 39 år fra Asker. Han holder foredrag sammen med sin multihandikappede bror Simen om oppvekst, utfordringer og mestringsopplevelser. Lars Martin har ledet 4 tilrettelagte ekspedisjoner og er driver av aktivitetsfirmaet Himmeljegerne. Han har arrangert 4 aktivitetshelger for Autismeforeningen i Norge siden 2021 og er spesielt opptatt av koblingen mellom utfordringer, tilrettelegging og mestringsopplevelser.

Frank André Hansen

Frank André Hansen jobber som hjelpemiddelkonsulent i Abilia, med fokus på de kognitive hjelpemidlene. Han har lang erfaring fra hjelpemiddelbransjen, de siste årene i Abilia. Abilia er representert i hele landet, og driver utstrakt kurs/ opplæringsvirksomhet innen hjelpemiddelområdene kognisjon, kommunikasjon, varsling og omgivelse.

Per Vilhelm Wilhelmsen

Per Vilhelm Wilhelmsen er seksjonsleder for habilitering ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Wilhelmsen er utdannet vernepleier, og har erfaring som leder for: – Nasjonalt ledernettverk for voksenhabilitering, – Fagråd for Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser, – Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD og Tourettes, Helse Nord, – Behandlerstøtteteam for pasienter med psykiske lidelser med samtidig utviklingshemming og autisme, Helse Nord, – Regional overlegefunksjon for habilitering, Helse Nord, og for – Regionalt ledernettverk i habilitering, Helse Nord.

Praktisk informasjon

Prisen er kr 1200,- per voksen og kr 500,- per barn.
Antall plasser: 400 deltagere

Det er noe ulik standard på rommene, og det er viktig at du spesifiserer eventuelle tilretteleggingsbehov i påmeldingsskjema.

Ta kontakt om dere ønsker en ekstra overnatting i forkant eller etterkant av samlingen her.

Reise
Reise dekkes av den enkelte.

Felles Buss
Vi setter opp felles buss fra Gardermoen via Oslo fredag 13. september kl. 12.00. Retur fra Pers Hotell søndag 15. september ca. kl. 14.00.

Pris for buss tur-retur kr 500,- per person.

Påmelding

Alle deltakere må være medlem i foreningen og ha betalt medlemskontingenten for 2024.

Påmeldingen er nå stengt.

Alle som har fått plass skal nå ha mottatt en endelig bekreftelse på e-post. Påmeldingen er bindende etter endt frist som var den 3. juli.

Velkommen til Pers Hotell – opplevelseshotellet i Hallingdal!

Hvorfor har vi valgt Pers Hotell?
Vi har fått et godt tilbud, og Pers hotell er et privat familiedrevet hotell. Deres direktør gleder seg til å ta oss imot. Pers hotell er innholdsrikt og har mye å by på med både badeland og bowling. Gol har mange tilbud for alle og det vil være flere aktiviteter tilgjengelig i løpet av helgen.