Nyhetsbrev mai 2011

17__mai.jpgGratulerer med nasjonaldagen og velkommen til nyhetsbrevet for mai 2011.

Se artikkelindeksen til høyre for en oversikt over innholdet i nyhetsbrevet.  Hvis du klikker på "nyhetsbrev" i artikkelindeksen vil du kunne bla gjennom nyhetsbrevet side for side.  Ellers kan du klikke på enkeltartikler i nyhetsbrevet, alt etter det du er interessert i.

Kjære medlemmer og andre interesserte —

17__mai.jpgGratulerer med nasjonaldagen!  17. mai er en glad dag, men den kan også være en svært vanskelig dag for personer med autisme eller Asperger syndrom.  Heldigvis kommer man langt med gode forberedelser, individuell tilrettelegging, og realistiske forventninger.  Det hjelper også å være bevisst på personens vansker.  Kjenner du igjen barnet ditt, eleven din, eller deg selv på vår liste over "17. mai typer"?

Den bokstavelige typen.  "På 17. mai kan du spise is hele dagen!" har noen kanskje sagt.  Den bokstavelige typen blir ikke like blid når han oppdager at isbodene ikke åpner før etter toget.  (Vær forsiktig med ordet "tog" forresten — den bokstavelige typen forventer å se et lokomotiv!)

Simsalabim-typen.   Som ved et trylleslag forsvinner denne typen — kanskje fordi han er stresset, kanskje fordi han bare er nysgjerrig, men han er ikke lett å finne når det er tett med folk på nasjonaldagen.  Pass godt på denne typen!

Den lydvare typen.  Klassens plassering i 17. mai toget betyr mye for denne typen.  Hvis han må gå rett bak korpset, blir det vanskelig å få ham til å delta — ihvertfall uten ørepropper.

Samler-typen.  Denne typen har det helt topp med å samle på russekort på 17. mai.

Den gluten- og kaseinfritypen.  Denne typen følger en diett for å holde autismesymptomene i sjakk, og nasjonaldagen kan være en kostholdsmessig utfordring.  Heldigvis har noen steder begynt å servere glutenfri kake, og det finnes også pølser uten spor av melk eller gluten.

Den engstelige typen.  Alt er så uforutsigbart og overveldende på 17. mai at kroppen settes i høyt beredskap, rustet til kamp eller flukt.

Den hjemmekjære typen.  Denne typen vil helst være hjemme, og familien velger å feire nasjonaldagen på sin egen måte.  Det er et legitimt valg.

Ha en fin 17. mai!

Styret ved Lora Rypern

Merk kalenderen

21.05.11   Besteforeldrekurs arrangert av Vestfold fylkeslag.  Deltakere fra Akershus
   er velkomne.  Påmeldingsfristen er 16. mai.
25.05.11   Foreldregruppetreff på Nebbenes Nord i Eidsvoll.
26.05.11   Foreldregruppetreff på Fryd på Torget i Lillestrøm.
30.05.11   Sommeravslutning på Hurlumheihuset/Megazone i Kolbotn.
09.06.11    Foreldregruppetreff på LMS Blakstad.
 ukjent    Foreldregruppetreff (Follo).  Nærmere info blir sendt innad i  gruppa, som
   kan kontaktes via epost til follo.ain.akershus@gmail.com
  mai   To kurs på Bredtvet kompetansesenter og et kurs om språkutvikling i
   barnehagen er blant nyhetene på
kursoversikten mai
 juni   Velg blant kurs om utfordrende atferd, tospråkelighet, psykiske
   lidelser, nytt diagnoseverktøy mm.   Ta en titt på kursoversikten juni

helg- og kveldskurs

Nyheter:  "Hvordan orientere seg i hjelpeapparatet," kurs for
  hjelpeverger, og treff for deg som oppdrar barn sammen med en som har
  Asperger eller psykiske utfordringer.
Gå til kursoversikten.
tilrettelagt ferie
og fritid
  Det skjer masse spennende rundt omkring i sommer — fra Medema camp i
  mai og Stolthetsparaden i juni til "Peer for alle" i august.  Gå til
  oversikten
.

Noen som er interesserte i…

Å fortelle om familieliv gjennom tekst eller kunst?  Autismeforeningen trenger bidrag fra alle foreldre, besteforeldre, søsken og andre.  Hva er din opplevelse av å leve i en familie med et familiemedlem som har ASD?  Les mer her

Å fortelle om hvordan det er å være ungdom med Asperger?  Forfatter Mariann Youmans ønsker å intervjue en ungdom med AS som er mellom 15 og 20 år og går på vanlig skole.  Forfatteren ønsker at interesserte ungdommer tar kontakt via fylkeslaget.  Epostadressen vår er akershus.autismeforeningen.no.  Les mer om bokprosjektet til Youmans her

Å fortelle om tilrettelegging på vgs?   Undersøkelsen handler om tilrettelegging i videregående for ungdom med funksjonsnedsettelser eller kroniske sykdommer. Undersøkelsen utføres av organisasjonen Unge funksjonshemmede.  Gå til spørreskjemaet (som tar 5-10 minutter å fylle ut).

Å skrive om egen diagnose (alle aldre)?  SPISS Forlag etterlyser tekster skrevet av barn, ungdom og voksne med autisme/Asperger.  Hvordan er det å ha denne diagnosen, på godt og vondt?  Teksten bør være på mellom 1 og 10 sider lang.  Frist for innlevering av tekster er 31. august 2011.  De som får sin tekst trykket i boken vil få et engangshonorar på kr 3000,- Les mer her.

Å støtte aksjonsgruppa JA! til fortsatt BPA i Vestregionen?  Hvis du bor i Vestregionen og har behov for brukerstyrt personlig assistanse (BPA) til deg selv eller ditt barn er saken høyst relevant for deg.  Gruppa har en egen facebookside, og ULOBA har en samling med presseoppslag om saken.

Satsningsområde 2011:
Mangfold i autismespekteret
I dette nummeret:  Tics som tilleggsproblematikk

tics.jpg

Fylkeslaget har valgt "Mangfold" som satsningsområde i 2011.  Medlemmene våre er ingen ensarte
t gruppe, og vi ønsker å være fylkeslaget for alle, uansett kjønn, alder, diagnose eller tilleggsproblematikk, f.eks. tics.

I følge statistikken vil cirka en fjerdedel av  medlemsfamiliene våre ha erfaring med forbigående tics eller kroniske ticslidelser:

– Tics er veldig vanlig hos barn generelt, og opp mot 25% får en periode med forbigående tics, i følge Norsk Tourette forening

– Forskning viser at opptil 20% av personer med ASD møter kriteriene for Tourette syndrom.  Les mer om forskningen her (se side 32).

Men hva er tics?  Og hva bør vi tenke på ift tilrettelegging, henvisning og behandling?    Artikkelen fortsetter her.

Månedens tema:  Hummer og kanari

Dette er kun til generell opplysning og kan ikke erstatte juridisk rådgivning.
Akershus fylkeslag er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider
.
James_Hobley.jpg

Jukeboks:  Fra tågjenger til danseløve
James Hobley er 11 år og har autisme.  Da han var liten gikk han så mye på tærne at han måtte bruke ortopediske sko og støtteutstyr.  Det kunne han slutte med etter bare to måneder med dansing.  Han er blitt så flink til å danse at han kanskje kan vinne "Britain’s Got Talent" i år (samme konsept som Norske talenter).  Se audisjonen og et avsnitt fra dokumentaren "Autism, Disco and Me."  Tips:  Les om habituell tågang på nettsiden til Norsk helseinformatikk

Noe til barna:  Eksperimenter
Her er to enkle eksperimenter som lærer barn å ta vare på tennene. Teksten er på lettforståelig engelsk. Fluoreksperimentet viser hvordan tennene våre beskyttes av fluor, ved å bruke to uknuste egg, fluor munnskyll og eddik. Tanntrådeksperimentet viser at tannpuss ikke er nok til å rengjøre tennene, ved å bruke en gummihanske, tanntråd, tannbørste, tannkrem og peanøttsmør (eller vanlig smør, sjokopålegg e.l.)  Tips:  Se også artikkelserien vår om tannhelse og ASD.

Månedens rettighet:  Midlertidige løsninger
Mange av dere har sikkert hørt at kommunen ikke har nok støttekontakter, omsorgsboliger eller avlastningshjem.  Visste dere at kommunen har en plikt til å finne en midlertidig løsning som er akseptabel (f.eks. omsorgslønn for manglende avlastningstimer)? Denne rettigheten er nevnt på side 20 i ”Anbefalinger til saksbehandlingsprosessen: Lov om sosiale tjenester §4-2.” Den er også nevnt som avvik i diverse tilsynsrapporter (f.eks. Sørum 2009 og Rælingen 2007).

Månedens inspirasjon:  Stolt butikkmedarbeider
Fredrik (22 år) har Asperger syndrome og gjennførte fagprøven i butikkfag med toppkarakterer. Han har egen bil og egen leilighet og en jobb han stortrives i. Les mer om Fredrik her.

Ring og få hjelp:  Home-Start
Home-Start Familiekontakten (HSF) er et gratis tilbud til småbarnsfamilier i Asker, Bærum og Skedsmo her i Akershus. En frivillig familiekontakt kommer på besøk 2-4 timer i uken og kan ta barnet på tur osv. Det er familien som selv definerer hva de trenger støtte til. Her er en kort artikkel om HomeStart hos en gutt med autisme og hans familie.

Tipper du?

Velg oss som din grasrotmottaker via SMS.
Send GRASROTANDELEN 992092785 til 2020 (tjenesten er gratis).

Husk at du ikke blir belastet noe for å være grasrotgiver, og eventuell premie blir like stor.  Les mer her.