Se mulighetene hos jenter med ASD!

I anledning Verdens kvinnedag, forteller vi om sju unge kvinner på autismespekteret: Sofie, Ane, Anna Cicilie, Jenny, Maren Tine, Angela og Louise Wille. De er levende bevis på hva jenter med ASD kan oppnå når de og andre rundt dem ser mulighetene.

Se mulighetene innenfor utdanning

Sofie (22 år) har barneautisme og er på vei mot å bli ergoterapeut. Jobbsenteret hadde sagt at Sofie tilhørte en gruppe borgere som ikke forventes å kunne ta en utdannelse, få jobb eller bo for seg selv. Hun ville motbevise dette. Ved hjelp av en mentor og litt ekstra tid til å fullføre utdanningen, lyktes hun med studiene på gymnaset. Nå håper hun å bli ergoterapeut. Les mer om Sofie her.
Ane har Asperger og går på videregående. Utfordringene i oppveksten har vært mange men  istedenfor å droppe ut, bruker Ane et ekstra år på å fullføre videregående. Hun bor i egen hybel og på sikt håper hun å studere historie eller kanskje bli lærer eller bibliotekar. Les mer om Ane her.

Se mulighetene innenfor idrett og fritidsaktiviteter

Jenny (18 år) har autisme og er blant verdens beste i parajudo (en gren i Paralympics). Hun fikk nylig tildelt stipend og begrunnelsen var at hun «er en flott rollemodell for unge idrettsutøvere og har bevist at ingenting er umulig. Gjennom sin kampvilje, er hun en av verdens beste. Vi vil høre mye om denne unge jenta i fremtiden, og er takknemlige for den store forbilde hun er for fylkets idrettsutøvere.» Les mer om Jenny her
Maren Tine (14 år) har autisme og drømmer om å bli ballettdanser. Maren fikk diagnosen klassisk barneautisme da hun var tre år men hun fikk gode muligheter til å utvikle seg. «Kommunen bestemte seg umiddelbart for at hun skulle få all den hjelp hun trengte,» fortalte barneombudet. «Nå er Maren 14 år. Hun liker å turne, danse, jogge og drive med styrketrening. Og til tross for diagnosen sin drar ikke Maren klassesnittet noe ned! Slik kan god spesialundervisning være!» Se en kort film om Maren her.
Tips:  Vi har samlet informasjon om tilrettelagte fritidstilbud i Oslo/Akershus her.

Se mulighetene for å fremme selvaksept

Anna Cicilie (27 år) har lært å akseptere Asperger-diagnosen. Da behandlerne hennes først begynte å lufte tankene om Asperger, ble hun fornærmet. Etter å ha pratet mye om det, innså hun at diagnosen forklarte mye av det hun hadde strevet med gjennom oppveksten. Senere deltok hun på sitt første Aspergertreff, og da kom mesteparten av aksepten. Les mer om Anna Cicilie her.
Tips:  Fylkeslaget har en samtalegruppe for voksne med Asperger eller høytfungerende autisme, og en ny gruppe dannes høst 2017. Meld interesse her

Se mulighetene som skjuler seg bak myter og fordommer

Angela (39 år) har Asperger og er langt fra ensom. Angela er født og oppvokst i Kina. Som voksen fikk hun venner da hun begynte å jobbe i en internasjonal bedrift og dermed slapp å forholde seg til strenge kulturelle forventninger. Angela fikk også en sønn som er på autismespekteret. Hun mener at hennes egen diagnose gjør det lettere å forstå sønnens vansker. Les mer om Angela her.
Louise Wille (28 år) fra Danmark er lei av fordommene rundt Asperger-diagnosen. Hun hadde følgende å si:

«Jeg tror at det er mange fordommer rundt mennesker med autisme. Folk tror enten vi trenger hjelp til alt, inklusiv det å gå på toalettet, eller at vi er matematiske genier som Rainman, men det stemmer ikke. Diagnosen heter autismespekter- forstyrrelser (ASF) fordi de fleste av oss befinner seg et sted imellom de to ekstremene.  Jeg kjenner dem som søte, deilige og dyktige mennesker, som virkelig gjerne vil arbeide og som arbeidsgivere også kan få glede av. Vi trenger bare litt støtte. Det er det jeg vil gjerne sette fokus på [ved å delta i det danske tv-programmet De skjulte talenter].»

Les mer om Louise Wille i to artikler som er skrevet av Dansk rikskringkasting og Foreningen Outsideren.

Til videre lesing:

Linker om diverse andre jenter er lagt ut på Pinterest, og nye linker tilføyes fortløpende. Se også følgende artikler fra fylkeslagets arkiv:

Logg inn