Hverdagsmestring for jenter

KvinnedagenMye nytt har blitt skrevet om jenter med ASD siden vi lagde vår linksamling om temaet i 2011.  De nye artiklene forteller bl.a. om veien til en bedre hverdag – og passer dermed perfekt under vårt nye satsningsområde, som er «Hverdagsmestring».
Mange av artiklene viser hvor viktig det er å bli møtt med hjelp og forståelse – noe som «Jenta på gangen» (18 år) ikke har fått nok av på skolen, dessverre.  Men artiklene viser også hvor viktig det er med selvaksept og et positivt innhold i hverdagen.
Nedenfor kan du lese om mange jenter og voksne kvinner med ASD som lever et godt liv med ASD.  Men først noen informative artikler:

Informative artikler
«Hvor er jentene?»  handler om hvordan vi kan fange opp jenter med ASD i større grad enn vi gjør i dag — og langt tidligere.  Artikkelen, skrevet av Ellen Ekevik fra Spiss, ble utgitt i «Autisme i dag» nr. 2/2010.
«Jenter med Asperger syndrom.» Svenny Kopp holdt dette foredraget om jenter med Asperger syndrom i Bodø i 2011.  Foilene er på svensk.
«Grensebryter» (side 5).  Sigrid Marie er 30 år men har ikke talespråk.  Rutiner, miljøregler, støttemateriell og enkle hjelpemidler sikrer henne en aktiv hverdag med størst mulig grad av selvbestemmelse.  I heftet «Støttemateriell for god praksis» kan du lese mer om Sigrid Marie og om hvordan skreddersydd materiell kan fremme godt samspill og kontinuitet, uansett hvem som jobber i boligen til enhver tid.
«Mine sirkler.»  Verktøyet «Mine sirkler» ble brukt i arbeidet med en jente med autisme.  Forskjellige sosiale arenaer ble fremstilt som  forskjellige sirkler, med forskjellige krav og regler.  Verktøyet tydeliggjør hvordan kravene endrer seg gradvis etter hvert som man beveger seg fra de mest private arenaene til de mer offentlige.

Tenåringer og unge kvinner med ASD
Pernille (13 år) skriver dikt, men hennes virkelig store interesse er tegning og design.  «Det er ikke synd på meg,» understreker Pernille.
Ruth Benedichte (15 år) skulle bli verdens beste innenfor dataspilldesign, men fikk sitt unge liv revet bort på Utøya.  Vestfold fylkeslag opprettet Benedichtefondet for Asperger syndrom, etter ønske fra familien.
Therese (16 år) er en talentfull tegner.
Amerikanske Gianna (16 år) har sunget nasjonalsangen foran tusenvis av mennesker og underholdt på arrangementene til Autism Speaks.  Det er utrolig hvor mye framgang hun har hatt siden hun var en språkløs toåring.
Svenske Pauline (19 år) har skrevet en kort e-bok om livet med Asperger og selektiv mutisme.  Hun har nettopp flyttet til egen leilighet og jobber noen timer hver dag på en førskole for funksjonshemmede barn.
Iselin (19 år) ble årets blogger på www.hest.no
Tina Marie (20 år) er også en aktiv blogger.  Linken går til et innlegg om hva hun er interessert i, hva som er vanskelig og andre ofte stilte spørsmål om sitt liv med Asperger syndrom.
«It gets better,» sier en norsk jente med Asperger syndrom.  Hun sleit med selvbildet etter årevis med mobbing og krenkelser.   Nå klarer hun å se alt som er unikt og positivt og vakkert ved seg selv.
Maja Toudal er en ung dansk artist med Asperger syndrom.  Hun ble intervjuet sammen med psykolog Kirsten Callesen på tv-programmet «Brunch».  Gå til intervjuet

Voksne med ASD
Amerikanske Melanie er assisterende professor i litteratur.  Fra et utgangspunkt i selvforakt og et ønske om å fremstå som «normal» har hun lært å se det grasiøse i sin egen stiv gange og urolige bevegelser.
Lise (31) har atypisk autisme og trives med jobben som internt postbud i kommunen.
Kjersti (34) er korrekturleser.  Vi møter henne i filmen «Asperger syndrom.» Spør Autismeforeningen om den fortsatt er til salgs.
Irene er frilansmusiker.  Hennes autisme gjør at hun husker begynnelsestonene på alle korsangene som hun har vært borti.
Svenske Amari fikk diagnosen Asperger syndrom da hun var 41 år.
Wenche (45 år) er døv og har sterke autistiske trekk.  Hennes fargerike broderier er utstilt på Sør-Troms museum.
Gro Dahle (49 år) har stått fram om egen diagnose og informert om Asperger syndrom i mange blader og aviser.  Artiklene har interessante titler, f.eks. «Om Gro og uro» (Dagbladet Magasinet 28.11.09), «Tunga mi krøller seg så ofte» (sornett.no) og «Med skråblikk på livet.» De to siste artiklene er dessverre ikke lenger tilgjengelig på nettet.
Aino Maria (61 år) er lege og firebarnsmor.