Ti tips til en fin 17. mai

Ti tips til en fin 17. mai
Gammelt innlegg

Merk at dette innlegget ble publisert for mer enn 1 år siden. Informasjonen i innlegget kan derfor være utdatert.

Nasjonaldagen er en glad dag, men den kan også være en svært vanskelig dag for personer med autisme eller Asperger syndrom. Mange kan lett bli både ensomme og overstimulerte av å gå gjennom et feststemt folkehav. I denne artikkelen finner du tips om planlegging og  tilrettelegging, men det finnes ingen oppskrift som passer for alle. Vi håper det blir en koselig dag for alle våre medlemmer, uansett om dere velger å feire 17. mai hjemme, i skogen, på ferie i utlandet eller på en mer tradisjonell måte.

  1. Tenk bevisst på barnets behov. Aspergerinformator (en kvinne med Asperger) har skrevet om hva hun opplever som vanskelig ved nasjonaldagen i «Hipp, hipp hurra! (Spis is!).» Les også vår liste over «17. mai typer
  2. Snakk med barnet. Hva gleder barnet seg til, gruer seg til eller forventer? Svarene kan overraske deg. Sammen kan dere bli enige om hvilke aktiviteter som skal gjennomføres før familien drar hjem.
  3. Øv på sangene sammen. Salaby har lagt ut musikkvideoer med teksten til «Ja, vi elsker,» «Norge i rødt, hvitt og blått» og «Vi ere en nasjon vi med.» Andre sanger finner du på barnesanger.no. I tillegg har Normedia laget et sangark med tekst og symboler til nasjonalsangen.
  4. Hjelp barnet å forstå hvorfor vi feirer. Barnet kan klikke på et interaktivt bilde og få mer informasjon i form av enkel tale, tekst og illustrasjoner. Barnet kan også finne filmer, spill og quiz på salaby.no eller lese om 17. mai på symbolspråk.
  5. Bruk visuell støtte. Det finnes flere typer visuell støtte:
    Sosial historie: Du kan skrive en sosial historie som forklarer hva som barnet kan forvente – og hva som forventes av ham/henne. Dette arket fra Abilia kan fungere som en enkel sosial historie.
    Dagsplan. En dagsplan for 17. mai  kan vise både når barnet skal gjøre en bestemt aktivitet (f.eks. barnetog kl. 10) og når barnet kan velge mellom aktiviteter (f.eks. spise is, leke fritt i skolegården eller prøve sekkeløp etter barnetoget). Her finner du et eksempel på en dagsplan med valgmuligheter på en bursdagsfest.
    Kommunikasjonsark: Du kan også bruke et kommunikasjonsark med piktogrammer når du forteller om hva som kommer til å skje. Ta gjerne utgangspunkt i arkene om 17. mai fra ISAAC eller Abilia. Normedia har også et kommunikasjonsark om russekort.
  6. Unngå støy. Mange velger å bruke støydempende produkter. Du kan også snakke med læreren, rektoren og andre om tiltak som kan begrense unødvendig støy.
  7. Velg behagelige sko og klær. Når man har finmotoriske vansker og/eller overfølsomme sanser, er det frustrerende og vondt å være stivpyntet. Sats heller på gode sko og et antrekk som er behagelig å ha på. Det er kult å kombinere jeans og en t-skjorte med en dressjakke eller vest. En ny topp eller kjole i flaggfarger eller -motiver er også fint. Om nødvendig kan hverdagsklær pyntes med en 17. mai sløyfe. Les mer om vansker med klær her.
  8. Tenk på trygghet. Noen barn stikker av impulsivt fordi de blir overveldet eller har lyst på noe, mens andre blir desorientert og plutselig finner seg alene et sted. Du kan lese mer om årsakene til avstikking her. Det er lurt å tenke på hvordan avstikking kan forebygges, og hva dere kan gjøre hvis det likevel skjer. Husk å lade mobilen.
  9. Bruk informasjonskort. Fremmede reagerer ikke alltid hensiktsmessig når en person med autisme har det vanskelig. Hvis en krevende situasjon oppstår, kan du dele ut kort som forklarer litt om autistiske vansker. Kortene kan lastes ned eller bestilles her.
  10. Be om hjelp og forståelse. Vi foreldre føler oss ofte presset av andres forventninger. Snakk med slekt og venner om barnets interesser, vansker og behov. De kan kanskje finne en stille krok hvor barnet får drive med interessene sine eller servere barnets yndlingsmat. De kan kanskje også ta ansvar for søsken og se til at de får en opplevelsesrik 17. mai.

Til videre lesing: 

Mange foreldre har skrevet om sine tanker og erfaringer rundt 17. mai og autisme, for eksempel:

Top