Hvordan oppleves 17. mai?

Gratulerer med nasjonaldagen! 17. mai er en glad dag, men den kan også være en svært vanskelig dag for personer med autisme eller Asperger syndrom. Heldigvis kommer man langt med gode forberedelser, individuell tilrettelegging, og realistiske forventninger. Det hjelper også å være bevisst på personens vansker.  Kjenner du igjen barnet ditt, eleven din, eller deg selv på vår liste over «17. mai typer»?

Den bokstavelige typen.  «På 17. mai kan du spise is hele dagen!» har noen kanskje sagt. Den bokstavelige typen blir ikke like blid når han oppdager at isbodene ikke åpner særlig tidlig. Vær forsiktig med ordet «tog» forresten — den bokstavelige typen forventer å se et lokomotiv!

Simsalabim-typen. Som ved et trylleslag forsvinner denne typen — kanskje fordi han er stresset, kanskje fordi han bare er nysgjerrig, men han er ikke lett å finne når det er tett med folk på nasjonaldagen. Pass godt på denne typen! Les mer om problematikken i «Personer som stikker av

Den lydvare typen. Klassens plassering i 17. mai toget betyr mye for denne typen. Hvis han må gå rett bak korpset, blir det vanskelig å få ham til å delta — ihvertfall uten ørepropper.

Samler-typen. Denne typen har det helt topp med å samle på russekort på 17. mai.

Den engstelige typen. Alt er så uforutsigbart og overveldende på 17. mai at kroppen settes i høyt beredskap, rustet til kamp eller flukt.

Den hjemmekjære typen. Denne typen vil helst være hjemme, og familien velger å feire nasjonaldagen på sin egen måte.  Det er helt ok!

Ha en fin 17. mai!