Tics som tilleggsproblematikk

blunketics.jpg
Hva er tics?
Motoriske tics er ufrivillige, raske, gjentatte, urytmiske bevegelser.  De kan være «enkle», som blunking, skuldertrekking og grimaser.
De kan også være «komplekse.»  Å slå seg selv, hoppe eller sprette er vanlige eksempler på komplekse motoriske tics.
Vokale tics er plutselige, utilsiktede ytringer eller lyder.   Eksempler på enkle vokale tics kan være kremting, høsting og snøfting.
Komplekse vokale tics omfatter bl.a. gjentakelse av visse ord, uttrykk eller setninger, og, i noen tilfeller, sosialt uakseptable ord.
Her er et videoklipp med eksempler på vanlige tics (et bilde sier jo mer enn tusen ord).  Den er fra en amerikansk tv-reportasje om barn med Tourette syndrom. Se også Tabell 2.1 og 2.2 i masteroppgaven «Frihet og struktur» (begge tabeller er hentet fra «Kan de ikke ta seg sammen» av Lisbeth Iglum Rønhovde).
Tips til videre lesing om tics:
«Tourettes syndrom – enkelt og komplisert på samme gang en fin innføring i StatpedMagasinet.
– «Kartlegging av ‘triggere’ – tvang, tics, raseri, sinne» av Statped
Diagnoseboka ICD-10 (side 176-177).
Norsk Tourette forening
Norsk Helseinformatikk