Skolevegringsarkivet

Akershus fylkeslag har lenge hatt fokus på skolevegring. I september 2019, hadde vi gleden av å arrangere et foredrag om skolevegring ved Ellen Munkhaugen, Munkhaugen har skrevet doktorgrad om temaet, og til daglig jobber hun som seksjonsleder ved Regional kompetansetjeneste for autisme i Helse Sør-Øst. Dere som ikke fikk med dere foredraget kan lese lysarkene her.

I fylkeslagets arkiv

I fylkeslagets arkiv finner du artikler med mange eksterne linker om skolevegring. Hvis du finner en ekstern link som er ødelagt og som du synes er viktig, si fra til akershus@autismeforeningen.no.

«Jeg gruer meg helt sykt» (2016). I denne artikkelen deler vi en rørende tekst skrevet av en 14-åring med Asperger syndrom, i tillegg til linker om skolevegring.

«Månedens skoletips – skolevegring» (2015). Denne artikkelen har fokus på forskning om skolevegring.

«Skolevegring – kartlegging og tiltak» (2010, sist oppdatert i 2015). Hva står bak skolevegring? Hva skal elevens støttespillere gjøre (og ikke gjøre)? I denne artikkelen får du en lettlest innføring i skolevegring og nyttige linker om kartlegging og tiltak. Klikk her for å gå direkte til et kartleggingsskjema på norsk (side 29-30)

Nyere eksterne linker

Fylkeslaget samler linker om skolevegring på Pinterest. Der finner du alt fra podcast til informasjon om fjernundervisning ved bruk av digitale roboter. Klikk på bildene for å se hva linkene handler om (vi beklager at dette er litt tungvint, men det er Pinterest som står bak avgjørelsen om å ikke lenger vise bildetekster).