Nytt år, nye muligheter på tv

Når vi må holde oss hjemme på grunn av pandemien, bruker vi ofte mer tid foran tv-skjermen. Da er det fint å få tips om tv-serier og filmer som kan være interessante.

Nye tips

• Greta er en dokumentarfilm fra 2020 om Greta Thunberg, som nå er tilgjengelig på NRK. Ifølge Filmweb gir filmen «et innblikk i hvordan autisme har satt sitt preg på Thunbergs oppvekst, og bidratt til å forme hennes verdensbilde.»
  • Speechless er en amerikansk komiserie om familien DiMeo. Blant familiemedlemmene er en tenåringsgutt som bruker et kommunikasjonshjelpemiddel (talevanskene skyldes CP, ikke autisme).
  • De pårørende er en dansk dokumentarfilm som fokuserer på foreldre til psykisk syke barn. Blant dem er foreldrene til Julie (som har Asperger syndrom i tillegg til psykiske vansker). Les mer her.
  • Happiest season er en julefilm. Ifølge denne artikkelen på engelsk, finnes det mange seere med ASD som identifiserer seg med rollefiguren Jane, men filmen nevner ikke at hun er på autismespekteret.
  • Miss Fisher’s Murder Mysteries har fått skryt av en autismeblogg for episode 8 i sesong 2. Rollefiguren Beatrice Mason viser tegn på autisme, men diagnosen fantes ikke i tidsperioden som serien forestiller. Rollefiguren er verken tragisk eller komisk og har ikke superkrefter (noe som andre serier får kritikk for).
  • Amy Schumer Growing.  I sitt stand-up show forteller komikeren blant annet om sin ektemann på autismespekteret. Les mer i «Avslører ektemannens ukjent diagnose.»
  • CSI. I episoden «Caged» (episode 7, sesong 2) er nøkkelvitnet en ung bibliotekar på autismespekteret. Dessverre fremstår rollefiguren mer som en savant med en fotografisk hukommelse enn som en person med Asperger syndrom.
  • Prison Break. Skuespilleren Wentworth Miller fikk en autismespekterdiagnose som voksen (les mer om det i Dagbladet). Han spiller hovedrollen i serien.
  • Komi Can’t Communicate. I denne nye animeserien fra Japan, Komi er en videregående elev med sosial angst. Hun tør mer og får venner ved hjelp av en gutt som heter Tadano. Serien er tilgjengelig med norsk tekst på Netflix.
  • «Hvorfor hopper jeg» er en dokumentarfilm utgitt i 2021. Filmen er basert på den bestselgende boka av Naoki Higashida, som har autisme og mangler talespråk. Filmen blander Higashidas innsikt sammen med portretter av fem andre ungdommer med autisme.
  • «Fringe« er en amerikansk drama-, science fiction- og mysterieserie. I sesong 2, episode 21 møter vi en alternativ versjon av rollefiguren Astrid. Hun er spilt av skuespiller Jasika Nicole, som selv har en yngre søster med autisme. I et intervju med Assignment X, sa skuespilleren at livserfaringen som søsken ga henne innsikt i «Alternativ Astrid» og at hun brukte en del av søsterens væremåte i rollen.
  • «Kjærlighet på spekteret – USA» er ny realityserie fra 2022, men den opprinnelige serien fra Australia er fortsatt tilgjengelig. Serien kalles sjarmerende, men likevel kritiseres i en kronikk
  • «Extraordinary Attorney Woo» er en koreansk drama- og komedieserie. Den handler om en ung advokat på autismespekteret. Hun er begavet men har mange utfordringer både i og utenfor rettssalen.
  • «The A-Word» er en BBC dramaserie om en familie som har en 5-åring med autisme. Les Aspergerinformatorens anmeldelse her
  • «Heartbreak High» er en australsk tenåringsdramaserie på Netflix. Rollefiguren Quinni er lesbisk og autistisk, og hun er spilt av en skuespiller på autismespekteret. Les mer på engelsk her.

Flere tips

I linkene under finner du mange andre tv-tips (bruk gjerne Playpilot for å sjekke om programmene fortsatt er tilgjengelige på norske strømmetjenester):

For lokallag