Alle har noe de skal ha sagt, men mange med autisme sliter med å utvikle et forståelig talespråk. Foreldre, lærere og tjenesteytere bør sette seg inni alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK) og «kjør på». I denne artikkelen finner du en solskinnshistorie og nyttige ressurser. La deg inspirere.
Årets solskinnshistorie
Owen Suskind var 6 år og hadde ikke pratet siden 2 års alderen da pappaen hans fikk en glimrende idé. Hvorfor ikke prøve å prate med Owen gjennom dyrene i «Løvenes kongen», som Owen var lidenskapelige opptatt av? Pappaen fant fram en hånddukke, stilte et spørsmål, og Owen svarte! Familien fortsatte å bruke Disney for å få kontakt med Owen. Nå er han en pratsom 23 åring som leder en Disneyklubb på spesialskolen. Lær mer om Owen i en artikkel og videoreportasje (på engelsk).
Nyheter innenfor diverse ASK-metoder
Før du «kjører på» med ASK, må du velge et egnet «kommunikasjonskjøretøy» og få litt «kjøreopplæring» selv. ASK-loftet holder oversikt over relevante kurs, mens Hjelpemiddelsentralen og kommunens ergoterapeut kan bistå deg i å velge og søke programvarer og andre hjelpemidler.
Under har vi oppsummert forskjellige typer hjelpemidler og metoder, med nyheter innenfor hver kategori.
1. Enkle kommunikative gester. Å kunne peke, vinke og bruke andre vanlige gester er viktig for kommunikasjon. Mange barn med autisme lærer lettere av å se på en video som viser ønsket atferd. Denne videoen på youtube viser en lekesituasjon hvor man nikker når fargen er riktig og rister på hodet når fargen er feil.
2. Tegn til tale. Tegn til tale er en metode hvor nyttige nøkkelord sies både muntlig og på tegnspråk. Dette kan gjøre det enklere for barnet å fange opp det som blir sagt, men det kan også gi barnet en alternativ måte å kommunisere på. Les mer i «Tegn-til-tale nyheter (2014).»
3. Visuell støtte. Å peke på et bilde eller vise fram et symbolkort kan kommunisere like mye som å si et ord. Egne fotoer kan brukes, men tegninger, piktogrammer og symboler er også populære og kan nedlastes gratis. Les mer i «Nytt om visuell støtte.»
4. Taktile kommunikasjonsmidler. For synshemmede og visse andre er det viktig å kunne gjenkjenne symboler gjennom berøringssansen. Les mer i «Taktile symboler og planer» fra Statped.
5. Taleteknologi. En del iPad-applikasjoner har talesyntese, men det finnes også et stort utvalg med spesialutviklede talemaskiner og hjelpemidler. Her kommer noen eksempler:
- Tobii Communicator. Statped brukte Communicator til å lage en tilpasset versjon av Gullhår.
- Minspeak. Minspeak på en ECO2 talemaskin lar personen kommunisere et stort antall kjerneord uten å måtte stave eller se gjennom et stort antall bilder. Med Minspeak, kan et bilde bety flere ting. For eksempel, hvis du trykker på bildet av juice etterfulgt av adjektivknappen (malekosten) betyr det «tørst». Hvis du trykker på juice etterfulgt av verbknappen (vaktmesteren) betyr det «drikke.» Gå til demofilmen om Minspeak (på engelsk).
- Rolltalk Designer. Rolltalk Designer kan installeres på et nettbrett med Windows 8. Det er lurt å velge et nettbrett som kan brukes med en deksel som beskytter mot regn, sand, støv, støt og fallskader (f.eks. Thinkpad 2 med Griffin Survivor)
Tips: Husk at du må vise «vikeplikt» og slippe personen til i «samtaletrafikken» !
Nye videosnutter om ASK
«Mine tegn – skolestart» er en filmserie (og bok) fra Statped. I filmene blir vi kjent med Eskil, en gutt som bruker tegn-til-tale. Filmene viser oss hvordan tegn-til-tale kan brukes på hjemme, i undervisningen og i samspill med jevnaldrende barn.
«Erfaringer med ulike skoletilbud» er en kort film fra Autismeforeningen. Filmen viser tre forskjellige undervisningstilbud. Tilbudet på Krossen skole (spol fram til 4:18) er rettet mot elever uten talespråk.
«Elever som bruker ASK» er en innføringsvideo fra Snøballfilm. Prosjektet ble finansiert av av Utdanningsdirektoratet. Vi tipper at den ble filmet her i Akershus (på Rustad skole i Ås).
Nytt lesestoff om ASK
Forskning om iPad. Forskere i USA fulgte språkutviklingen til skolebarn som kunne færre enn 20 ord. Deltakere som fikk et nettbrett i tillegg til logopedhjelp lærte dobbelt så mange ord som deltakere som bare fikk logopedhjelp. Les mer her (på engelsk).
Gratis bok i pdf-format. «Successfuld billedstøttet kommunikation» er en nyttig ressurs fra Institut for syn og hørelse i Danmark.
Opplæringsloven og ASK. To rådgivere ved Statped Vest har undersøkt hvordan vi skal forstå Opplæringsloven ift elever som bruker ASK. De intervjuet en jurist i Kunnskapsdepartementet, en PPT-rådgiver og en rektor. Fokuset var på hvilke tiltak som må til for å gi ASK-brukere et forsvarlig opplæringstilbud. Les oppgaven her.
Linksamling med pedagogisk materiell. Norsk logopedlag har utarbeidet en liste over nettsteder som har nyttig informasjon om materiell, tester og programvare. Gå til linksamlingen.
Språksvake elever med utviklingshemning. Turid Horgen ved Statped skrev en veileder om arbeidet rundt multifunksjonshemmede og andre elever som er på et tidlig utviklingsstadium. Veilederen har tre deler: fysiske rammer for undervisningen, menneskelige ressurser og metoder i undervisningen.
Gode kommunikasjonsopplevelser. Tidligere i år skrev vi en artikkel med 10 tips til gode kommunikasjonsopplevelser.