Gode kommunikasjons-opplevelser

I denne artikkelen finner du 10 tips om tilrettelegging for gode kommunikasjonsopplevelser.
Drømmer og utfordringer
Anita Tymi, tidligere nestleder i Norsk forbund for utviklingshemmede skrev nylig om sitt nyttårsønske: at personer med kommunikasjons-vansker tas på alvor. Hun skrev:
«Vi venter ennå på at kommunene skal se på dette som sitt ansvar, at pedagoger skal skjønne at de må kunne mer enn eleven, at hele miljøet rundt barnet får opplæring og at folk kan få lov å si det de kan greie, på den måten de greier det…»
Det er et ønske som mange av oss deler. Vi foreldre savner å kunne kommunisere lett med våre barn, enten de har lite talespråk eller «bare» problemer med samtaleferdigheter.
Våre barn er som førstegangskjørere i bytrafikken. De sliter med å få med seg alt, orientere seg, ta valg og huske alle reglene. De glemmer «vikeplikten» og prater i vei om de samme interessene. Småprat, åpne spørsmål, hint og billedlig språk skaper hindringer i veien til god kommunikasjon. Alle blir frustrerte.
Men hvordan kan vi legge til rette for gode kommunikasjonsopplevelser sammen med våre barn? Her finner du 10 tips:

1. Besøk nettsider sammen. Det finnes mange engasjerende nettsider som bruker et enkelt språk og visuell støtte, f.eks. Moavas lek-og-lær-sider for barnehagebarn og Nyheter i bilder for unge og voksne. Snakk om det dere ser.

2. Lek med blikkontakt. Sett klistremerker på panna eller bruk morsomme briller for å gjøre barnet mer vant til blikkontakt. Du kan også bruke speil for å se hverandre i øynene, hvis direkte blikkontakt er for intens for barnet. Men husk at noen synes det er lettere å forstå og gjøre seg forstått uten blikkontakt.

3. Bruk hendene til å vise valg. Det er ikke alltid lett å ta valg, men du kan gjøre det lettere ved å begrense og konkretisere valget. Vis to valgmuligheter, én i hver hånd (f.eks. et eple i høyre hånd og en banan i venstre hånd). Lær barnet å ta på hånden for å vise hva han vil. Seinere kan du prøve å erstatte gjenstandene med symboler eller bare ord som sies høyt når du viser hver hånd.

4. Gjør samtaler til en lek. Personer med autisme får mindre glede av tale, viser ny forskning. Tenk på hvordan samtalen kan bli morsommere og mer engasjerende. Du kan for eksempel bruke hånddukker. Det finnes til og med «tegndokker» – du putter hendene dine i dokkas hender og vips så «snakker» dokka med tegn-til-tale. Les mer om tegndokker her.

5. Lag en sosial historie. En sosial historie forklarer hva barnet kan forvente i en situasjon, og hva som forventes av barnet. Enkel tekst med bilder/symboler er lettere å forstå enn en muntlig forklaring. Vi har samlet en del eksempler på sosiale historier her.

6. Prøv snakkebobler. Liker barnet Donaldblader eller andre tegneserier? Da vil det kanskje være engasjerende å bruke snakkebobler for å kommunisere. Du kan f.eks. laminere et bilde av mamma med et snakkeboble som peker mot munnen. Symbolkort kan settes i snakkebobla mens du gir samme beskjed muntlig. Du kan også prøve metoden «tegneseriesamtaler» (se side 47 her i Statpedhåndboka «Om elever med Asperger syndrom»).

7.  Bruk gjenstander. Gi barnet et handkle for å signalisere «gå til badet og dusje» eller en gaffel for å signalisere «gå til kjøkkenet og spise.» Da blir det litt lettere for barnet å huske hvor han skal selv om han blir distrahert på veien dit.

8. Bruk «overraskelseskort». Barn med autisme/Asperger er mest fornøyde når ting går som forventet. Men livet er dessverre ikke alltid særlig forutsigbart. Overraskelseskort fungerer som visuell støtte og signaliserer at det kommer en beskjed om en endring. Kortet kan dekke over det som opprinnelig sto på dagsplanen, men den kan også vises når du prater med barnet. Til å begynne med brukes kortet bare til planlagte positive overraskelser, f.eks. en aktivitet som barnet foretrekker. Etterhvert kan kortet brukes til nøytrale endringer eller negative endringer. Les mer her (bruk gjerne Google translate hvis du ikke er stødig på engelsk). Se norske eksempler her.

9. Bruk mobilen. Ta bilder med mobilen og bruk dem som visuell støtte. Ta også i bruk nyttige applikasjoner, som «Put it away»  (gratis). Flere tips finner du i «30 apps som kan gjøre livet lettere» og «Nettbrett: et pedagogisk kinderegg» på nettsiden vår.

10. Gå på kurs. Du kan velge mellom mange relevante kurs som arrangeres i tidlig 2014 her i Østlandet:
Spiss i Oslo tilbyr kurs om støttesamtaler, kommunikasjon og sosiale historier.
Nordvoll skole og autismesenter i Oslo tilbyr kurs om ASK, kommunikasjonsvansker hos barn med Asperger mm.
– Kapellveien habiliteringssenter i Oslo tilbyr diverse kurs om førspråklige ferdigheter, språk og kommunikasjon og opplæring i naturlige situasjoner. Se menyen til venstre i her.
– Glenne autismesenter i Vestfold og Sykehuset Østfold pleier også å tilby relevante kurs.

Inspirasjonskilden:
«23 ways to communicate with a nonverbal child.»