Livredningskurs

04. nov 2022
Utløpt!
17:00 - 20:00

Alle kan havne i en uforutsett situasjon som krever livredningskompetanse. Har du lært deg hjerte- og lungeredning? Husker du det du har lært? Autismeforeningen i Akershus inviterer til livredningskurs. Kurset er åpent for alle men anbefales særlig til dere som ønsker å delta på badetilbudet på Sørvald.

Når:
fredag 4. november 2022, kl. 17-20.
Alle skal komme til avtalt tid.
NB: Ta med badetøy og badehette!

Hvor:
Sørvald bo- og behandlingssenter
Haldenvn. 483, Sørum (i Lillestrøm kommune, se kart her).
Kun 15 minutter fra Lillestrøm og 20 minutter fra Jessheim.
Gratis parkering.
NB: Vi starter i undervisningsrommet og avslutter i bassenget.

Pris:

Kursbeskrivelse
Kurset forutsetter at deltakerne er svømmedyktige og kan dykke, dvs svømme under vann. Selve livredningsprøven må tas uten svømmebriller, selv om man har dårlig syn eller bruker kontaktlinser. Ta kontakt hvis du har behov for ledsager eller annen tilrettelegging.

Instruktøren er fra Triton (Lillestrøm svømme- og triatlonklubb). Vi starter med hjerte- og lungeredning (HLR) på land før vi går ut i vannet og øver på livredning. Det er derfor ingen som trenger å skifte/dusje før vi er ferdig med HLR-delen.

Livredningsdelen må tas på skift ettersom det er lite plass i bassenget.

Livredningsprøven består av følgende:

• Hoppe/stupe fra rundt 1 meters høyde
  • Svømme direkte 100m på bryst og 100m på rygg
  • Dykke og hente opp 3 dykkeringer, en livredningsdukke eller partner fra bunnen av bassenget
  • Ilandføre en person/livredningsdukke minst 25m
  • Direkte opp på land og gjennomføre hjerte- lunge- redning (HLR) på øvelsesdukke
  • Kunne gjøre rede for alarmplanen
  • Bruke forlenget arm som redningsline, livbøye og redningsstang
  • Gjøre rede for redning av person med nakkeskade ved hjelp av båre

Påmelding og spørsmål:

Fyll ut skjemaet her så snart som mulig innen fredag 28. oktober 2022. Hvis du ikke rekker fristen, fyll ut skjemaet likevel i tilfelle det er ledig plass. Du kan også fylle ut skjemaet for å melde interesse i fremtidige livredningskurs. Hvis du har spørsmål, ta kontakt med lokallaget ved å sende en e-post til lora.ain.akershus@gmail.com eller ringe/sende SMS til tlf. 975 00 965.