Akershus lokallag
06. jan 2023
Utløpt!

Oppstart på badetilbudet (vår 2023)

Sørvald bo- og behandlingssenter

06. jan 2023
Utløpt!

TILBUDET ER FULLTEGNET.
Bli med og bade i varmtvannsbassenget på Sørvald bo- og behandlingssenter i Sørum, kun 15 minutter f
ra Lillestrøm og 20 minutter fra Jessheim. Vi har plass til medlemmer som ønsker å bade fast 1-2 ganger i måneden, eller i ny og ne (når bassenget er ledig). Det er uforpliktende å melde interesse.

Fordelene:

• Bassenget har varmt vann (cirka 34 grader) og er mer behagelig for sensitive barn og voksne.
  • Selv om bassenget måler kun 5,5 x 7,5 meter, kan man likevel få en ordentlig treningsøkt ved å slå på én av motstrømsdysene.
  • Hver familie har bassenget helt for seg selv (med mindre de velger å dele bassenget med en annen familie). Da slipper familien å ta hensyn til andre, og barnet med autisme slipper å bli stresset over støy og vannsprut fra andre.
  • Barnet med diagnose og søsken blir tryggere i vann ved å svømme regelmessig.

Tips: I artikkelen «Se mulighetene for trygghet i vann» forteller vi hva som kan stå bak vannskrekk/motvilje — og hvordan man kan hjelpe barn med autisme bli tryggere i vann.

Målgruppe og krav:

Tilbudet passer for familier uansett barnets/barnas alder hvis de voksne fyller kommunens krav. Kravene står i kommunens avtale og lokallagets smittevernsplan, som sendes til alle deltakerne før oppstart. Men kravene kan oppsummeres som følger:

• Det må alltid være 2 (to) ansvarlige voksne til stede.
  • Minst én av de ansvarlige voksne må være foresatte for mindreårige/tilsynstrengende deltakere. Den andre ansvarlige voksen kan være f.eks. en støttekontakt, venn, besteforelder e.l.
  • Minst én av de ansvarlige voksne må ha livrednings- og førstehjelpskompetanse. Man må enten ha deltatt på livredningskurset vårt 4. november eller sende oss et annet kursbevis til vurdering.
  • Alle må bidra til godt smittevern ved å følge gjeldende regler. Kommunen kan f.eks. kreve at man holder avstand til andre familier, spriter garderobebenker/stellebord etter bruk, bruker munnbind på vei til/fra garderoben og holder seg hjemme hvis noen i familien er syk eller i karantene.

Lokallaget kan ikke droppe kravene men vi prøver å være løsningsorientert.

Hvor:
Sørvald bo- og behandlingssenter
Haldenvn. 483 i Sørum kommune (se kart her).
Kun 15 minutter fra Lillestrøm og 20 minutter fra Jessheim.
Gratis parkering.
Se bilder av bassengområdet og garderobene her.

Når:
Onsdager kl. 18, torsdager kl. 19 og fredager, kl. 18-19 eller kl. 19-20. Oppstart onsdag 4. januar 2023. Interesserte familier kan søke om å få fast plass (f.eks. annenhver uke) eller stå på ringelista (da får man tilbud om å bade når bassenget er ledig pga sykdom e.l.). Ved stor pågang kan vi vurdere å leie bassenget på onsdager og/eller torsdager i tillegg til fredager.

Pris:
Lokallaget sponset fredagsbading i 2021 og 2022. Det kan forekomme en egen andel i 2023 (budsjettet godkjennes på årsmøtet). Den første timen er likevel alltid gratis, og i prøveperioden slipper man å betale for timer som ikke er gjennomførbare (opptil 4 timer). På den måten legger lokallaget til rette for at medlemmer får prøve tilbudet uten å kaste bort penger på mislykkede forsøk. Det kan jo vise seg å være vanskelig å få barnet til å forlate huset, dusje og/eller være i bassenget.

Søknad om plass (eller melding om interesse)
Fyll ut søknadsskjemaet så snart som mulig. Faste plasser fordeles i løpet av januar. Fyll også ut skjemaet hvis du er interessert men ikke ønsker fast plass pr. nå (det er lurt å prøve bading før man forplikter seg til en fast plass).

Spørsmål?
Hvis du har spørsmål, ta kontakt med oss på lora.ain.akershus@gmail.com. eller tlf. 975 00 965.