Nytt år, nye muligheter på tv

Når vi må holde oss hjemme på grunn av pandemien, bruker vi ofte mer tid foran tv-skjermen. Da er det fint å få tips om tv-serier og filmer som kan være interessante.

Nye tips

• Greta er en dokumentarfilm fra 2020 om Greta Thunberg, som nå er tilgjengelig på NRK. Ifølge Filmweb gir filmen «et innblikk i hvordan autisme har satt sitt preg på Thunbergs oppvekst, og bidratt til å forme hennes verdensbilde.»
  • Speechless er en amerikansk komiserie om familien DiMeo. Blant familiemedlemmene er en tenåringsgutt som bruker et kommunikasjonshjelpemiddel (talevanskene skyldes CP, ikke autisme).
  • De pårørende er en dansk dokumentarfilm som fokuserer på foreldre til psykisk syke barn. Blant dem er foreldrene til Julie (som har Asperger syndrom i tillegg til psykiske vansker). Les mer her.
  • Happiest season er en julefilm. Ifølge denne artikkelen på engelsk, finnes det mange seere med ASD som identifiserer seg med rollefiguren Jane, men filmen nevner ikke at hun er på autismespekteret.
  • Miss Fisher’s Murder Mysteries har fått skryt av en autismeblogg for episode 8 i sesong 2. Rollefiguren Beatrice Mason viser tegn på autisme, men diagnosen fantes ikke i tidsperioden som serien forestiller. Rollefiguren er verken tragisk eller komisk og har ikke superkrefter (noe som andre serier får kritikk for).
  • Amy Schumer Growing.  I sitt stand-up show forteller komikeren blant annet om sin ektemann på autismespekteret. Les mer i «Avslører ektemannens ukjent diagnose.»
  • CSI. I episoden «Caged» (episode 7, sesong 2) er nøkkelvitnet en ung bibliotekar på autismespekteret. Dessverre fremstår rollefiguren mer som en savant med en fotografisk hukommelse enn som en person med Asperger syndrom.
  • Prison Break. Skuespilleren Wentworth Miller fikk en autismespekterdiagnose som voksen (les mer om det i Dagbladet). Han spiller hovedrollen i serien.

Tidligere tips

I 2019 og 2020 skrev vi tre artikler om relevante tv-serier, dokumentarer og filmer. Mange av dem er fortsatt tilgjengelige: