Viktige foreldretilbud (også til dere med voksne barn),

Her kommer fem viktige nyheter til deg som har et barn med autisme/Asperger — noe til alle og enhver, uansett barnets alder.

1)  «Hverdagsmestring og vgs/voksenlivet.»  Vi har gleden av å invitere til en ny mestringskveld, tirsdag 30. oktober 2012 på Spiss i Oslo.  Målgruppa er medlemmer i Akershus fylkeslag som har voksne/nesten voksne barn med Asperger syndrom eller høytfungerende autisme (født i 1997 eller tidligere). Foreldre til yngre barn og medlemmer i andre fylkeslag er velkommen hvis ledig plass.  Les mer i invitasjonen.

Tips:  Klassisk autisme blir temaet for en mestringskveld seinere i 2012 eller 2013, men medlemmer kan gjerne melde sin interesse allerede nå. Send en epost til akershus@autismeforeningen.no.

2) Kommende foreldregruppetreff.  Nye og «gamle» medlemmer er velkommen til våre koselige og nyttige treff:

25.09.12  Treff i Asker/Bærum-gruppa (Peppes Info Rama i Sandvika Storsenter)
27.09.12  Treff i Nedre Romerike-gruppa (Jakob Aall i Lillestrøm)
08.10.12  Temakveld arrangert av Nedre Romerike-gruppa (Ahus)
23.10.12  Treff i Follo-gruppa (Waldermarhøy i Ski)

3) «Hva med oss?» Bufetat arrangerer helgkurs som er utviklet spesielt for foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne.  Disse populære kursene arrangeres flere ganger i året på forskjellige steder i landet, bl.a. Asker.  Kurs for foreldrepar heter «Hva med oss?» mens kurs for aleneforeldre heter «Hva med meg?» Les mer i brosjyren.

4) Kurs på Nordvoll. Nordvoll skole og autismesenter i Oslo tilbyr diverse innføringskurs.  Hvert kurs arrangeres på dagtid, to ganger i året (vår og høst).  Kursene er gratis for foreldre og rimelige for fagfolk.  Kursene er lagt opp slik at ingen forkunnskap innenfor temaene er nødvendig.  Les mer her.

5) Innspill til Kunnskapsdepartementet.  Kunnskapsdepartementet ønsker barnehageinnspill fra deg. Hva mener du må til for å gi alle barn et godt barnehagetilbud i framtiden?  Si din mening ved å kommentere spørsmålene under.  Fristen er 1. oktober 2012.
– Hva er en god barnehage?
– Hvilke utfordringer har dagens barnehage?
– Hvordan ser framtidens barnehage ut?

Ha en fin uke!