Velkommen til høstseminar 3. – 5. november 2017

Sted: Quality Hotel Edvard Grieg, Sandsliåsen 50

I år arrangerer Autismeforeningen fagdag i tillegg til det ordinære høstseminaret.

Årets tema er:

Fredag: «Utfordrende adferd og miljøretta miljøarbeid» Terje Wårheim

Lørdag:

«Asperger syndrom hos jenter»

«Kognitiv overbelastning»

Astri Næss

Ellen Kleven

Mennesker med autismespekterdiagnoser er mer utsatt for stress enn andre mennesker. Hvorfor blir det stress og overbelastning? Hvordan kan stress reduseres? Hvordan kan vi jobbe målretta for at overbelastningen ikke skal bli for stor, noe som kan resultere i utagerende adferd og skolevegring.

Lørdag kveld får vi besøk av forfatter Olaug Nilssen. I bokbadet forteller hun om arbeidet med høstens kritikerroste bok «TUNG TIDS TALE». En sterk historie om å være foreldre til et autistisk barn. Om kampen for at barnet skal bli sett som den han er, og få den støtten han og familien trenger. Boka selges under seminaret. Olaug stiller også for signering.

Vi har også et kulturelt innslag ved fylkeslagets eget band «Ferske kneippbrød» på lørdag.

Fredag:

Utfordrende adferd og målretta miljøarbeid

V/ Terje Wårheim

Jobber du i barnehagen, i skolen, barnevernet, PPT, Psykisk helse, omsorgstjenesten er dette kurset for deg og din arbeidsplass. Har du en elev/bruker/barn med en diagnose innenfor autismespekterdiagnose, ADHD, Tourettes, Psykisk utviklingshemmet eller med komorbide diagnoser er dette kurset for deg.

På dette kurset vil du få innblikk i hvordan man kan hjelpe disse barna/ungdommene å få en bedre hverdag. Hvordan vi kan forstå deres utfordringer, og hvordan vi som jobber rundt disse barna/ ungdommene jobbe målretta sammen og hvilken analyse/kartleggingsverktøy vi kan bruke i arbeidet vårt.

Hva gjør vi hvis belastningen blir for stor? Hvordan kan vi forhindre utagerende adferd og skolevegring? og hva gjør vi viss skolevegring og utfordrende adferd er et faktum.

Velkommen til en lærerik dag med en kunnskapsrik og engasjerende foreleser.

Program fredag:

08.30-09.00: Registrering
09.00-09.10: Velkommen v/fylkeslagets leder Kine H Baardsen
09.10-11.00: Terje Wårheim foreleser
11.00-12.00: Lunsj
12.00-15.00: Foredraget fortsetter

Det blir lagt inn pauser underveis.

Terje Wårheim har lang erfaring fra Spesialisthelsetjenesten i arbeid med læringsmiljø og tilretteleggingstiltak knyttet til barn, ungdom og voksne. Wårheim er barnevernspedagog og har en master i Tverrprofesjonelt samarbeid i helse- og sosialsektoren.

Han foreleser innen veiledning, brukermedvirkning, sosial kompetanse, utfordrende adferd og sexologi.

For å kunne drive med systematisk og målretta miljøarbeid anbefaler Terje Wårheim at man prioriterer å sende flere fra samme arbeidsplass på kurs, gjerne med leder/ teamleder.

Program lørdag:

Jenter med Asperger syndrom

v/ Astrid Næss

Kjennetegn og utfordringer. Diagnose og hva så? Presentere case/eksempel med «Marie», 14 år.

Kognitiv overbelastning

V/ Ellen Kleven

I arbeidet med personer i ASD gruppen har vi i mange år samlet data om stress og stressfaktorer i fra 12 års alder og oppover. I første rekke gjelder det personer med As. I forelesningen vil jeg legge vekt på den forklaringsmodellen vi bruker i undervisningen med voksne både når det gjelder årsak og tiltak.

Program lørdag:

09.30 – 10.15 Registrering
10.15 – 10.30 Innledning v/fylkeslagets leder Kine H Baardsen
10.45 – 12.30 «Asperger syndrom hos jenter» v/Astri Næss
12.30 – 13.30 Lunsj
13.30 – 13.45 Kulturelt innslag ved fylkeslagets eget band «Ferske kneippbrød»
13.45 – 17.00 «Kognitiv overbelastning» v/Ellen Kleven
17.15 Avslutning
19.00 Middag m/sosialt samvær og bokbad med Olaug Nilssen

Det blir lagt inn pauser underveis. Høstseminaret avsluttes etter frokost søndag formiddag.

Foredragsholdere:

Asperger syndrom hos jenter» v/Astri Næss

Astri Næss er spesialist i klinisk pedagogikk. Hun har lang erfaring som lærer og spesialpedagog. Hun har arbeidet på BUP i 18 år. Her har hun blant annet drevet kurs for nydiagnostiserte med ASD og også kurs for deres pårørende.

«Kognitiv overbelastning» v/Ellen Kleven

Ellen Kleven er cand.san/logoped. Hun har mer enn 20 års erfaring med undervisning av barn og unge med ASD og jobber nå med rådgivning på individ- og systemnivå med tanke på tiltak knyttet til hele autismespekteret.

Hennes arbeidsplasser er Statped Vest og A2G der hun jobber med voksne med Asperger syndrom

Pris fredag:

Fagpersoner:

kr 1000,-

20% rabatt ved påmelding før 01.10

(Rabattkode: HS17)

Ved påmelding av flere personer fra samme arbeidsplass. (Rabattkode: K1)

20% rabatt for seminar begge dager.

Medlemmer/foreldre:

kr 600,-

Medlemsrabatt: Seminar fredag og lørdag med lunsj begge dager

kr 1200,-

Overnatting: Overnatting fredag – lørdag bestilles og betales på hotellet. Opplys om at du skal på seminar.
Påmelding: www.deltager.no/hostseminaret2017

Pris Lørdag:

Egenandel for medlemmer (pris per person):
Seminar med overnatting på enkeltrom 900,-
Seminar med overnatting på dobbeltrom 850,-
Seminar med lunsj og middag 700,-
Seminar med lunsj 650,-
Fagpersoner – seminar med lunsj:
Medlem 650,-
Ikke medlem 1000,-

Påmelding

Vi ser helst at du melder deg på elektronisk:      www.deltager.no/hostseminaret2017

Frist for påmelding og betaling er 15. oktober. Påmelding er bindende.  Dersom man ikke møter må den påmeldte betale oppholdet i sin helhet. Kansellering senest 48 timer før seminaret.

Skriftlig påmelding

Fullt navn på alle deltagere og eventuelt den som betaler

E-postadresse

Medlem/Ikke medlem

Evt. hvem regning blir betalt av (gjelder fagpersoner)

Sendes:

Autismeforeningen                        Tlf. 926 63 681

v/Åslaug Kalstad                             aaslaug.kalstad@autismeforeningen.no

Nesttunvegen 107

5221 Nesttun

Vi gleder oss til en lærerik og sosial helg sammen med dere!

Logg inn