Autismeforeningens vårkonferanse 12. april 2024

Livskvalitet, utredning, sosial kompetanse og stressmestring

Autismeforeningen inviterer fagpersoner, medlemmer og andre interesserte til en vårkonferanse for å øke kunnskapen om autisme. Vi vil også presentere vår nye kunnskapsbase: autismekunnskap.no. Bli med til Gamle Logen i Oslo 12. april for å faglig påfyll.

Program

Programmet på vårkonferansen er laget for å passe til deg som arbeider i skole-, og helsetjenesten eller innenfor andre fagfelt. Den er også for deg som selv har diagnose, deres familie og andre interesserte. Vårkonferansen er et heldagsseminar med tre dyktige foredragsholdere. Foredragene vil handle om blant annet forekomst, utredning og diagnostisering av Autismespekterdiagnose, stressmestring og sosial kompetanse.

Charlotte Samland Lund og Andre Berg-Sørli vil være konferansierer og lede oss gjennom dagen.

TidProgram
09.00Innsjekk
09.30Annette Drangsholt – Leder i Autismeforeningen ønsker
velkommen og introduserer konferansiererne
09.45Alexandra Havdahl – «Nevrodivergens, autisme og assosierte styrker og funksjonshemninger»
Alexandra Havdahl – «Gjenkjenning, utredning og diagnostisering av autisme og betydningen av interseksjonalitet»
ca. 10.30Pause (legges til rette ut fra når det passer i programmet)
Alexandra Havdahl – «Støtte og tilrettelegging for økt livstilfredshet, autonomi og helse»
11.45Lunsj
12.30Ingeborg Marie Halvorsen- «VIMO, et digitalt verktøy for å mestre sosiale ferdigheter»
13.30Pause
13.45Stian Orm – «Autisme og stress»
14.45-15.15Avslutning med presentasjon av autismekunnskap.no

Foredragsholdere

Foto: Høgskolen i Innlandet/Lars Bjarne MythenInstitutt for psykologi
Stian Orm

Orm har nylig tatt en doktorgrad i psykologi, har selv autisme og er medlem av Autismeforeningen sitt faglig råd. Han forsker på psykisk helse og kognitiv utvikling hos barn og unge med fokus på nevroutviklingsforstyrrelser som autisme og ADHD og jobber nå som første amanuensis ved høyskolen Innlandet.

Alexandra Havdahl

Havdahl er prosjektleder i Autismestudien ved Folkehelseinstituttet og Lovisenberg sykehus. Hun leder PsychGen Senter ved Folkehelseinstituttet, et senter for forskning på nevropsykologisk utvikling og psykisk helse gjennom livsløpet. Havdahl er psykolog med doktorgrad innen tidlig oppdagelse og kartlegging av autismespekterdiagnose. Hun har jobbet med forskning på autisme og andre nevroutviklingstilstander siden 2007.

Ingeborg Marie Halvorsen

Halvorsen er utdannet vernepleier med tilleggsutdanning i kognitiv terapi for barn og unge. Hun har 13 års erfaring som tjenesteyter i bolig for ungdom/unge voksne med en ASD, og 23 års erfaring fra Habiliteringsavdelingen for barn og unge i Helse Fonna.

Konferansier

Foto: Tomy Hoang
Annette Drangsholt

Annette er styreleder i Autismeforeningen i Norge og har vært engasjert i foreningen i en årrekke. Hun er mor til fire og er opptatt av hele autismespekteret. For Annette er det viktig at alle skal ha rett hjelp til rett tid og det å se hele mennesket. I tillegg at søsken og foreldre har en arena og møtes på.

Charlotte Samland Lund

Charlotte er 26 år og kommer fra Telemark. Hun har vært med på aktiviteter i Autismeforeningen i hele oppveksten. Hun har nylig flyttet til sitt eget hjem, jobber på Grep. Hun har en stor interresse for bamser og har en flott samling.

Andre Berg-Sørli

Andre er 28 år gammel og kommer fra Østlandet. Han er en stor togentusiast og er aktiv og engasjert i Autismeforeningen. Han brenner for åpenhet og økt kunnskap rundt autismespekterdiagnosen. Andre er en gledesspreder og bidrar til fellesskapet på mange arenaer.

Påmeldingsfrist er 5. april kl. 15.00

Medlemspris: 995 kr, inkluderer konferansen og lunsj
Pris for ikke-medlemmer: 1495 kr, inkluderer konferansen og lunsj

Dato: 12. april
Tidspunkt: 09:00-15:15
Sted: Gamle Logen – Grev Wedels plass 2, 0151 Oslo

Påmelding gjøres i dette skjemaet:

Sted

Gamle Logen er en kulturperle og har gjennom historien vært et knutepunkt for små og store begivenheter. Bygget ble opprinnelig bygget som frimurerlosje , konsert- og festivitetslokale i 1836, etter idé og initiativ fra grev Wedel Jarlsberg.