Autismeforeningens vårkonferanse 12. april 2024

Livskvalitet, utredning, sosial kompetanse og stressmestring

Autismeforeningen inviterer fagpersoner, medlemmer og andre interesserte til en vårkonferanse for å øke kunnskapen om autisme. Vi vil også presentere vår nye kunnskapsbase: autismekunnskap.no. Bli med til Gamle Logen i Oslo 12. april for å faglig påfyll.

Program

Programmet på vårkonferansen er laget for å passe til deg som arbeider i skole-, og helsetjenesten eller innenfor andre fagfelt. Den er også for deg som selv har diagnose, deres familie og andre interesserte. Vårkonferansen er et heldagsseminar med tre dyktige foredragsholdere. Foredragene vil handle om blant annet forekomst, utredning og diagnostisering av Autismespekterdiagnose, stressmestring og sosial kompetanse.

Charlotte Samland Lund og Andre Berg-Sørli vil være konferansierer og lede oss gjennom dagen.

TidProgram
09.00Innsjekk
09.30Annette Drangsholt – Leder i Autismeforeningen ønsker
velkommen og introduserer konferansiererne
09.45Alexandra Havdahl – «Nevrodivergens, autisme og assosierte styrker og funksjonshemninger»
Alexandra Havdahl – «Gjenkjenning, utredning og diagnostisering av autisme og betydningen av interseksjonalitet»
ca. 10.30Pause (legges til rette ut fra når det passer i programmet)
Alexandra Havdahl – «Støtte og tilrettelegging for økt livstilfredshet, autonomi og helse»
11.45Lunsj
12.30Ingeborg Marie Halvorsen- «VIMO, et digitalt verktøy for å mestre sosiale ferdigheter»
13.30Pause
13.45Stian Orm – «Autisme og stress»
14.45-15.15Avslutning med presentasjon av autismekunnskap.no

Foredragsholdere

Per Vilhelm Wilhelmsen

Per Vilhelm Wilhelmsen er seksjonsleder for habilitering ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Wilhelmsen er utdannet vernepleier, og har erfaring som leder for: – Nasjonalt ledernettverk for voksenhabilitering, – Fagråd for Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser, – Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD og Tourettes, Helse Nord, – Behandlerstøtteteam for pasienter med psykiske lidelser med samtidig utviklingshemming og autisme, Helse Nord, – Regional overlegefunksjon for habilitering, Helse Nord, og for – Regionalt ledernettverk i habilitering, Helse Nord.

Frank André Hansen

Frank André Hansen jobber som hjelpemiddelkonsulent i Abilia, med fokus på de kognitive hjelpemidlene. Han har lang erfaring fra hjelpemiddelbransjen, de siste årene i Abilia. Abilia er representert i hele landet, og driver utstrakt kurs/ opplæringsvirksomhet innen hjelpemiddelområdene kognisjon, kommunikasjon, varsling og omgivelse.

Lars Martin Tannæs-Fjeld

Lars Martin Tannæs-Fjeld, leder Himmeljegerne, 39 år fra Asker. Han holder foredrag sammen med sin multihandikappede bror Simen om oppvekst, utfordringer og mestringsopplevelser. Lars Martin har ledet 4 tilrettelagte ekspedisjoner og er driver av aktivitetsfirmaet Himmeljegerne. Han har arrangert 4 aktivitetshelger for Autismeforeningen i Norge siden 2021 og er spesielt opptatt av koblingen mellom utfordringer, tilrettelegging og mestringsopplevelser.

Terje Wårheim

Terje Wårheim jobber som Ass. avdelingssjef v/ Autismeavdelingen på Glenne regionale senter for Autisme, Sykehuset i Vestfold. Han har mange års klinisk erfaring fra arbeid med personer med ASD – inkl. utvikling og drifting av Glennes 12 ukers systematiske foreldreprogram rettet mot foresatte til barn/ungdom med ASD.

Arvid Nikolai Kildahl

Arvid Nikolai Kildahl er spesialist i klinisk voksenpsykologi. Han har tatt doktorgrad på post-traumatisk stresslidelse hos voksne med autisme og utviklingshemming og er forsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemming og psykisk helse, OUS og ved Nasjonalt kompetansesenter for nevroutviklingsforstyrrelser og hypersomnier (NevSom), OUS. Han forsker på ulike problemstillinger som gjelder psykisk helse hos personer med autisme/utviklingshemming og er spesielt opptatt av komplekse/sammensatte problemstillinger, herunder strategier for å gi likeverdige psykiske helsetjenester til personer i disse gruppene og kunnskap som kan bidra til god samhandling mellom pårørende og tjenester.

Olav Helland

Olav Helland jobber som konsulent for mangfold, inkludering og i Oslo kommune. Han har selv en autismediagose og brenner for å skape et mer åpent og inkluderende samfunn. Olav vil forteller om sin egen vei inn i arbeidslivet, fra å selv stå utenfor til å nå jobbe og gjøre Oslo kommune til en mest mulig inkluderende arbeidsgiver. Han er lidenskapelig opptatt av foto og kommer også til å være med gjennom hele mediesamlingen som fotograf.

Konferansier

Per Vilhelm Wilhelmsen
Frank André Hansen
Lars Martin Tannæs-Fjeld
Terje Wårheim
Arvid Nikolai Kildahl
Olav Helland

Påmelding

Påmeldingsfrist er 5. april kl. 15.00

Medlemspris: 995 kr, inkluderer konferansen og lunsj
Pris for ikke-medlemmer: 1495 kr, inkluderer konferansen og lunsj

Dato: 12. april
Tidspunkt: 09:00-15:15
Sted: Gamle Logen – Grev Wedels plass 2, 0151 Oslo

Påmelding gjøres i dette skjemaet:

Sted

Gamle Logen er en kulturperle og har gjennom historien vært et knutepunkt for små og store begivenheter. Bygget ble opprinnelig bygget som frimurerlosje , konsert- og festivitetslokale i 1836, etter idé og initiativ fra grev Wedel Jarlsberg.