Mediearbeid påTusenfryd

Hva gjør fylkeslaget når et styremedlem får besøk av et utenlandsk tv-team?  Vi bruker anledningen til å øke bevissthet rundt autisme, så klart!!
Et belgisk tv-team kom til Norge for å filme den norsk-belgiske familien til et av våre styremedlemmer. Tv-journalistene hadde tenkt å filme på Tusenfryd, og da fikk styremedlemmet ideen om å invitere våre medlemmer for en dag med moro og felleskap.  Alle fikk sin egen «Autism Awareness» t-skjorte, slik at budskapet vårt ble lett synlig både på film og bilder.
Moss Avis skrev en artikkel om arrangementet 13. juni 2012, og Vestby Avis trykte faktisk hele to artikler om saken:

Vårt styremedlem oppsummerte dagen slik:
«Det var kjempehyggelig for de voksne å snakke sammen og dele erfaringer, og barna fikk også en fantastisk opplevelse.  De koste seg veldig den dagen og fikk flere nye bekjentskaper.  Ved å treffe andre barn med Asperger/autisme, fikk de en veldig fin selvtillit og opplevde en glede ved å være på autismespekteret. Dette kom som en overaskelse på noen av foreldrene.  Det var en glede som vi og barna sent vil glemme.»
«Barna som deltok var også engasjerte og stolte over å kunne bidra.  Utrolig moro å se for foreldrene.»
«Vi gleder oss til å se dokumentaren når den kommer på tv i Belgia og omegn i oktober. I mai får resten av verden se den (cirka 200 millioner seere!). Vi håper at programmet også blir vist på norsk tv.  Men mer enn noe annet håper vi at de som ser programmet vil bli inspirert til å spre litt informasjon om autisme.  På den måten kan mange flere få kunnskaper om hva det er og hvordan man kan hjelpe på best mulig måte.»
Deltakerne hadde også mye bra å si:
«Tusen takk for at vi fikk være med på dette. Tror det hjalp han veldig å møte andre med Asperger.  Han spurte veldig mye på vei hjem og tok initiativ til å snakke om det.»
«En stor takk til dem som hadde ansvaret for dette og gjorde en god jobb.»
Vi gleder oss til å arrangere besøk på Tusenfryd igjen – kanskje neste år?