To severdige filmer

Filmplakat, "My name is Khan"

My name is Khan (2010)

Det er ikke hver dag man ser en film som berører en på så mange plan som det denne gjorde.

Rizvan Khan (spilt av Shah Rukh Khan) er en mann med Asperger syndrom. Vi møter han på hans reise for å treffe den amerikanske presidenten, som han har et viktig budskap til: Mitt navn er Khan og jeg er ingen terrorist!

Filmen tar oss med til Khans oppvekst i India, der ingen har en forklaring på hvorfor han er annerledes, vi møter en mor som ikke trenger en forklaring og som gjør det beste ut av en situasjon hun ikke selv kjenner.

Etter morens død flytter Khan til USA, der hans bror har skapt seg et liv, og Khan får seg jobb i brorens firma som salgsperson av skjønnhetspleie. Han møter Mandira (spilt av Kajol), som han forelsker seg i og han vinner hennes hjerte, de gifter seg til tross for Khans brors uvilje, da de er muslimer og Mandira er hindu.

Filmen gir en spesiell følelse av virkelighet og sanntid, når familien Khan får en telefon midt på natten den 11. september og blir bedt om å skru på tv’en; man ser tvillingtårnene kollapse i det som står som USA’s verste dag i moderne tid, og det er her en rød tråd om muslimenes kamp for å bli anerkjent som mennesker, og ikke terrorister, kommer inn i bildet.

Etter en forferdelig hendelse kaster Mandira Khan ut, og ber han om å reise bort og ikke komme tilbake. Det er her Khan starter på sin reise for å møte presidenten, og det eneste man som tilskuer ønsker på dette tidspunktet i filmen er at han får møtt ham og overlevert budskapet, det blir helt essensielt.

Dette er helt klart en film jeg ikke ville ha vært foruten å ha sett, den er så viktig på mange måter og kan bare anbefales på det varmeste!

fly away

Fly Away (2011)

I denne mor-datter kjærlighetsfortellingen møter vi Mandy (glimrende fremført av Ashley Rickards), som er 16 år, glad i å tegne og i fly, og som har autisme, og hennes mor, Jeanne (spilt av Beth Broderick), som hun bor sammen med.

Etter noen utageringer på skolen, blir Mandy utvist for en uke, og Jeanne opplever ikke å få mye forståelse for sin eller datterens problemer, hverken på skolen eller i jobbsammenheng. Det er helt tydelig at hun er utslitt og trenger hjelp.

I løpet av uken Mandy er hjemme og følger med morens gjøremål, blir det foreslått at Mandy begynner på et internat for ungdom med spesielle behov, og Jeanne er skeptisk og engstelig.

Dette er en film som handler om å slippe taket på situasjoner der man er redd og ikke har kontroll og der man kun vil det beste for sitt barn.

Når Jeanne og Mandy er på besøk på internatsskolen er vi på slutten av filmen og vi ser helt klart at her er det et positivt vendepunkt, både for Mandy og for Jeanne.

Absolutt severdig, men ha lommetørkle liggende klart!

Hvordan få tak i filmene:

Sjekk på biblioteket. Selv om de ikke har filmen du leter etter, kan de likevel prøve å ordne med fjernlån fra et annet bibliotek. Du kan også sjekke nettbaserte DVD-utleie- og strømningstjenester. Filmpolitiet har testet 10 populære tjenester (se del 1 og del 2 av testen).

«My name is Khan» kan kjøpes på DVD (bl.a. fra cdon.no). Så vidt vi kan se, selges ikke «Fly Away» på DVD i Norge.