Tjuedobling av autismediagnoser de siste 15 årene

Ifølge TV2-Nyhetene melder Folkehelsa nå om en tjuedobling av autismediagnoser de siste 15 årene.

– Forekomsten av autisme og autismespekterforstyrrelser, den har økt veldig de seneste år. Tidligere var det fire eller fem av 10.000, nå er det 80 av 10.000, sier Schjølberg.

Når åtte av 1000 får diagnosen er det tjue ganger så mange som for 15 år siden.

Schjølberg forklarer økningen med at fagfolk er mer observant på symptomer, men også med at det kan være flere som får utviklingsforstyrrelser.

– Mange har jo vært bekymret for at det kan være miljøforhold som kan bidra til å trigge denne utviklingsforstyrrelsen i større grad nå enn før, sier hun.

Innslaget fra TV2-Nyhetene inneholder også klipp fra filmen "Hestegutten". Boka som filmen bygger på kom nylig på norsk. Den handler om en far til en autistisk gutt som tok ham med til Mongolia for å leve blant et urfolk som er tett knyttet til hestene sine, fordi gutten var så glad i hester. Filmen vises på  tirsdag 11. mai kl. 22.