Tilrettelagt svømmekurs

Autismeforeningen i Akershus har igjen søkt om gratis svømmekurs fra Gjensidigestiftelsen, denne gangen i Asker.
Beskrivelse:
Fylkeslaget har hatt gode erfaringer med tilrettelagt svømmeundervisning i Ski i 2013 og 2014. Der ble foreldrene innkalt til et orienteringsmøte før svømmekurset begynte. Foreldrene fikk vite hva de kunne forvente og trenerne fikk vite om barnas individuelle behov.
Minst fem barn og deres foreldre var i bassenget samtidig, men hvert barn fikk individuell opplæring.  Gruppa trentes 2 timer daglig i en uke.
Målgruppa:
Kurset er kun aktuelt for barn fra 6-10 år som er utrygge i vann. Det innebærer at de sliter med noe av følgende:

• Usikker selv om en voksen holder i barnet
  • Usikker på å bevege seg i vann alene
  • Fort «ferdig»
  • Anstrengt kroppsholdning
  • Prøver å få hodet høyt opp fra vannet
  • Kan ikke dykke under vann
  • Kan ikke orientere seg under vann
  • Kan ikke flyte på mage
  • Kan ikke flyte på rygg

Medlemmer i Autismeforeningen prioriteres men barn med andre diagnoser kan delta hvis ledig plass. Søsken og venner som er utrygge i vann kan også delta.
Når:
Kurset varer i en uke og starter i løpet av uke 21-26. Nærmere informasjon kommer hvis/når søknaden godkjennes av Gjensidige.
Hvor:
Sannsynligvis i Asker.
Pris:
Gratis. Deltakerne må ordne egen transport.
Interessert?
Fyll ut skjemaet her. Førstemann til mølla. Spørsmål rettes til eaaslund@hotmail.com eller tlf 90 60 79 23.

Logg inn