SYNLIGHETSPROSJEKTET – det er viktig å bli sett

Vi opplever at mange med autismespekter diagnoser ikke klarer, får til, tør eller ønsker å være åpen om sine utfordringer, sin diagnose eller sitt tilretteleggingsbehov. Mange forklarer at de ønsker å kunne være åpne, men at det oppleves som et tabu å stå fram med en slik diagnose, en annerledeshet eller psykiske vansker. Noen sier det kan være vanskeligere i Finnmark enn andre steder i landet. Her er det mange små kommuner og ofte lite faglig kompetanse lokalt, det er færre folk, mindre erfaring med autisme både profesjonelt og mellommenneskelig – og når færre er åpne blir åpenheten vanskeligere. Vi ser også at det er store forskjeller på dette området innad i fylket, mellom bykommuner og små steder, innenfor ulike lokale kulturer, i flerkulturelle miljø og i samiske områder.

Vi tror at det å kunne snakke om livet sitt og utfordringene sine er viktig for å kunne ha en god hverdag med støtte, tilrettelegging og forståelse. Vi mener ikke at vi skal fremme en «delingskultur» på sosiale medier eller i livet generelt. Historien om livet sitt er ens egen, men litt åpenhet kan gjøre det enklere å vise fram helheten og mobilisere ressursene vi alle har.

Derfor starter vi Synlighetsprosjektet, vi vil bruke tid og krefter de neste årene på å lage nettverksgrupper og samlinger, vi vil tilby skolebesøk og være tilgjengelige med inforsmasjonsmatriell på helsestasjoner, bup, ppt og sykehusene.Og vi har laget litt matriell som kanskje kan gjøre det lettere å starte den samtalen om hva som er utfordringen i livet akkurat nå:

Vi har laget refleksvester med teksten «Det er viktig å bli sett» på ryggen og logoen til Autismeforeninga i Finnmark foran. Alle hovedmedlemmer i Autismeforeningen i Finnmark får en vest gratis, bare send bestilling til finnmark@autismeforeningen.no ser du oppgir navn og adresse, samt type og størrelse som du ønsker. Andre kan også bestille en vest, det koster 100 kr. Vesten finnes som vest med åpning ved strikk i siden i str 10-13 år, L, XL og XXL. Den finnes også med borrelåslukning foran i str 4-6 år, 6-10 år og 10-13 år.

Vi minner også om at vi har buffer og kopper med fylkeslagets logo. Buffene koster 30 kr og koppene koster 90 kr. Vi har også armbånd med teksten «jeg har autisme – vær tålmodig», jeg har autisme – hjernen min virker på en annen måte» og «jeg er glad i en med autisme». Alle armbåndene finnes i str S, M og L. Alle finnes med norsk, samisk og finsk tekst. Alle armbåndene koster 30 kr/stk.

Vi kaller disse tingene «pratestartere», kanskje de kan gjøre det lettere å begynne på den samtalen om hva som skjer i livet akkurat nå. Kanskje du kan vise noen andre at du også er kjent med livet sammen med autisme. Ta kontakt om du ønsker å bestille noe, har spørsmål, lurer på når det er nettverksgruppe neste gang eller ønsker å invitere oss på skolebesøk.

Varme hilsner fra styret i Finnmark fylkeslag i Autismeforeningen