Støydempende produkter

applikasjon som heter "Too Noisy"Mange personer med autisme/Asperger sliter med overfølsom hørsel. Støy og bakgrunnslyder er ikke bare en stor stressfaktor, men de kan også begrense læring, livsutfoldelse og selvstendighet:

– Støy kan gjøre det vanskelig å være i klasserommet, reise kollektivt og fange opp viktige beskjer. Du kan oppleve det selv ved å bruke simulatorene her.  Tips: Prøv applikasjonen «Too noisy» i klasserommet (gratis støymåler).

– Korpsmusikk og andre høye lyder på nasjonaldagen kan faktisk hindre barn med ASD fra selvstendig deltakelse i barnetoget. Tips: Les om andre utfordringer på nasjonaldagen her.

– Mange tenåringer og voksne med ASD kunne klare et selvstendig sosialt liv, men høy musikk og plagsomme lyder begrenser mulighetene og skaper angst.

I denne artikkelen kan du lese om utvalget innenfor støydempende produkter. Disse moderne produktene er ikke bare mer behagelige enn de gamle. Mange av dem demper også lyden på en helt annen måte, takket være avanserte filtere. De demper lyden kontrollert, uten å endre lydbildet, slik at du fortsatt kan nyte musikk eller føre en samtale. Men daglig eller utstrakt bruk kan faktisk forsterke lydoverfølsomhet. Derfor er det viktig å sette i gang andre typer tiltak hjemme, på skolen eller på jobb. Snakk med en fagperson hvis støy skaper store problemer i hverdagen.

NB:  Produkttipsene er kun til informasjon og er ikke en anbefaling, verken av produktene eller de kommersielle nettsidene som vi linker til.

Øreklokker

Ulempen med øreklokker er at de kan trekke uønsket oppmerksomhet.  Men for noen er de mer behagelige enn propper som man plasserer i selve øregangen.

Hørselsvern selges i vanlige butikker (f.eks. på Clas Ohlson) og kommer i forskjellige størrelser , farger og varianter, og både med og uten radio.

En annen mulighet er å bruke hodetelefoner med støydemping, koblet til en MP3-spiller. Se hvilken modell som er «best i test» i følge NRK

Universale ørepropper – ikke bare skumgummi!

Fordelen med universale ørepropper er at de er billigere enn formstøpte.  Ulempen er at de ikke er spesialtilpasset dine ører og dine behov, men mange klarer å finne noe de kan bruke.  De kan kjøpes på apotek, men utvalget er bredere i nettbutikker.  Her er noen produkteksempler:

«Best i sin klasse.» ACS Pacato har et filter som ligner dem som brukes i formstøpte ørepropper.  Du får et mer naturlig lydbilde med forståelig tale.  Du hører også din egen stemme på en mer naturlig måte.  Øreproppene kommer i to standarde størrelser.

Til reisen. FlyFit hjelper mot bakgrunnsstøy når du reiser med fly, bil eller tog. EarPlanes hjelper både mot støy og mot smerter i ørene under flyturer (dvs smerter forårsaket av trykkendringer).

Mot høy musikk.  PartyPlug demper høy musikk, men du kan fortsatt nyte musikken og høre klart når folk snakker til deg.

Med snor.  ETY-plugs kommer med snor, slik at de kan henge rundt halsen når du ikke bruker dem.  Finnes i to størrelser.

Med bøyle. 3M Protect System Comfort + er ørepropper som kan sitte litt løst uten at du mister dem.

Formbar silikon.  Mack’s støydempere er «putemyke» og plasseres over øregangen, ikke i den.  Selges på Clas Ohlson.

Holdbare og lite synlige.  SilentEar øreplugger kommer i tre størrelser, er lite synlige og varer lenge.  Kr. 96.

Vaskbare og i kule farger. Et medlem har kjøpt Happy Ears til ungdommen sin.  De demper lyden i klasserommet, men ungdommen får med seg alt som blir sagt.

Til forskjellige situasjoner. Apotek1 selger A1 ørepropper i forskjellige varianter: original, sensitiv, fly, musikk/svømming, maksimal og høre (som gir forbedret taleoppfatning).

Billig men bra.  Et medlem med Asperger har sagt til fylkeslaget at hun er fornøyd med Max Lite. Et annet medlem bruker Moldex mot støy på jobben. Medlemmet sier at de er behagelig å bruke og at man kan høre hva folk sier. Moldex har et hardt skaft som forenkler innsettingen.

Formstøpte ørepropper

Formstøpte ørepropper er spesiallagd til å passe dine ører og dine behov.  De er derfor dyrere enn universale ørepropper.

Formstøpte ørepropper krever dype og gode avtrykk av ørene dine. Et avtrykk av øret er gjennomført 5-10 minutter og er helt ufarlig.

Her er noen firmaer som selger formstøpte ørepropper:

Hantek i Oslo selger formstøpte ørepropper til flere bruksområder.

Hørselslaben i Stjørdal har en brosjyre om formstøpte ørepropper.   Du kan få tatt avtrykk hos Phonak i Oslo.

Earmo selger både harde og myke formstøpte ørepropper.

Tilbehør

Resound og Earmo selger nyttig tilbehør, f.eks. rengjøringsprodukter, bæresnor og etuier.

Verktøykasse for tillitsvalgte