Spill: en lærerik og sosial gave

Titanic-spillÅ spille spill er en fin aktivitet i juleferien eller på reise, enten man spiller alene eller sammen med andre. Men klassiske spill som Monopol passer ikke for alle med ASD. Noen barn klarer ikke å telle eller vente på tur, noen har ikke ennå lært å tape med et smil, og noen mister fort interessen hvis de ikke har en skjerm å se på.

Her har vi samlet tips på spill som er litt annerledes og som kanskje passer litt bedre. Linkene er kun til informasjon og er ikke en anbefaling, verken av produktene eller de kommersielle nettsidene som vi linker til.

P.S.  Hva med å gi Autismeforeningen en fradragsberettiget gave? Les mer her.

Spill for de yngste

V-smile spillekonsoll har vært en suksess hos barn med autisme, sier flere mødre.

Bravo skattejakt ute og inne beskrives som et morsomt og lærerrikt familiespill som hjelper barn å lære begreper. Vis kortene, kast terningen og dra på skattejakt etter vanlige gjenstander som kongler, kopper og ullsokker sammen.

Brainbox:  Mine første bilder test hukommelsen med dette spillet.  Kortene kan sikkert også brukes til å lære nye ord.

smartespill.no har en del spill for de minste.

Moro uten skjerm

Fordelen med Ubongo er at du slipper å vente på tur og kan velge mellom to vanskelighetsgrader.

Fordelen med Rory’s Story Cubes er et ingen vinner og ingen taper. Målet er å fortelle en historie som vever inn alle ni bildene som terningene viser.

Jenga er et finmotorisk spill, hvor det gjelder å fjerne brikker uten at tårnet raser. En lærerik variant er å skrive på brikkene på forhånd, og spilleren må gjøre det står på brikken eller si et ord i kategorien som er skrevet på brikken.

Wildcards er en serie med matte-, geografi- og solsystemspill.

Reisespill

Handysize selger ca. 20 forskjellige reisespill.

Smart Games er ikke ulik Sudoku, men i tredimensjonalt form og med forskjellige temaer (Titanic, sjørøvere, Egypt mm). Du spiller alene og velger vanskelighetsgrad. Ideelt på reise.

Bop-it mini er et reaksjonsspill med lyd. Følg beskjeden (trykke, vri, dra eller rope) så raskt som mulig. Adaptor har også spill for svaksynte.

smartespill.no har et fint utvalg av magnetiske reisespill.

Sosiale videospill

I 2011 tipset Dagbladet om videospill som er morsomme med flere spillere:

– Rayman:  Origins (PS3, Wii, Xbox 360, Nintendo 3DS)
Little big planet 2 (PS3)

Ratchet & clank:  all 4 one (PS3)
Mario kart 7 (Nintendo 3DS)
Dance central 2 (Xbox 360)

Spill til spesialundervisning

TRISK (TRening I Sosial Kompetanse) er et spill hvor alle spillerne må samarbeide om å løse oppgaver og fylle medaljebrettet. Spillet kan brukes med fordel under sosial
trening med ART-programmet (eller variantene PEACE og PREPARE). Hvis du leter etter et alternativ til brettspill, her finner du forslag til artige samarbeids- og sosialtreningsaktiviteter.

Øv og lær er en serie med spill innenfor grunnleggende begreper, leseferdigheter og matematikk. Hvert spill kan brukes både som memory- og lottospill.

Huskesnu inneholder 24 ordmemoryspill og består av 288 høyfrekvente ord og ortografiske mønstre. Logometrica får stadig tilbakemeldinger både fra lærere og foresatte om at elevene liker å spille Huskesnu. De opplever ikke spillet som lesetrening – men det er det.

Trenger du flere gaveidéer?

– Gå til vår oversikt over lekebutikker som selger pedagogiske leker eller har et litt annerledes utvalg enn vanlige butikker.

– Ta en titt på vår temaside om ASD-relaterte bøker, filmer og musikk.