Litteraturtips om autismespekterdiagnoser

I forbindelse med Verdens autismedag 2.april presenterer vi her et utvalg aktuell litteratur om autismespekterdiagnoser.

Hvorfor hopper jeg

Hvorfor hopper jeg (Naoki Higashida, 2014)  «Alle har et hjerte som kan beveges av noe». Aldri før har du lest en bok som Hvorfor hopper jeg. Den er skrevet av Naoki, en utrolig smart, sjarmerende og reflektert 13 år gammel gutt med autisme. Med sine egne ord gir han et krystallklart bilde av hvordan han oppfatter tid, sted, skjønnhet, følelser og natur, og forklarer den ofte uforståelige oppførselen til mennesker med autisme. Uanstrengt og kompromissløst, deler han også sitt unike syn på livet. Hans innsikter er så lysende, annerledes og kraftfulle, at man aldri ser på verden på samme måte igjen. Denne livsforandrende boken beviser forbi all tvil, at mennesker med en autistisk diagnose ikke på noen måte mangler humoristisk sans, fantasi eller empati. Naokis bok har berørt en hel verden og gått til topps på bestselgerlistene i land etter land. I Norge har den vært omtalt på TV, blant annet av Autismeforeningens leder og hennes sønn Scott.

sosiale antennerSosiale antenner har mange frekvenser  (Rønhovde, Ekevik, 2014) – Lettlest og informativ bok som som besvarer mange vanlige spørsmål og gir ett innblikk i hovedtrekkene ved autsimespekterdiagnoser.

Autisme og pedagogikk (Øzerk, Øzerk,  2013) – En ressurs for fagpersonell som blant annet omhandler pedagogiske perspektiver i forhold til autismespekterdiagnoser samt kunnskaper fra moderne forskning på området.

Syndrombarn (Martin I.Kutsher, 2013)  – En innføring i mange vanlige psykiske lidelser med symptomer, årsaker og behandling.  Skrevet for foreldre, lærere og fagpersoner.

Sosiale historier som metode (Nyheim, Tangvold, Beghdadi, Kaland, 2013) – Innføring i og eksempler på bruk av sosiale historier i forhold til autisme og synshemning.   Skrevet for fagpersonell, men andre vil også kunne ha god nytte av boken.

Lyn i hodet, kul i panna  (Mia Tuft, 2013) – En illustrert fortelling hvor vi blir kjent med brødrene Thomas og Peder hvor den ene har autisme og epilepsi.

Hva kan jeg fortelle deg om Aspergers syndrom? (Jude Welton, 2007)  –  Lettlest innføringsbok i Aspergers syndrom fortalt fra den Aspergerdiagnostiserte gutten Adam sitt perspektiv.  Nyttig for folk som møter mennesker med diagnosen i jobb eller hverdag,  men også lettfattelig nok til å passe for barn fra syv år og opp.

Aspergers syndrom, Høytfungerende Autisme og beslektede vansker (Tony Attwood, 2009) – Hefte som omhandler det kognitive atferdsterapeutiske programmet «Å utforske følelser» og oppgaver til dette.  Utviklet som behandlingsprogram for angslidelser eller sinnemestring hos barn med høytfungerende autisme eller uspesifisert gjennomgripende utvilkingsforstyrrelse.  Passer både for fagpersoner og foreldre.

Arbeta med Aspergers syndrom – Hantverket og den proffesionella rollen (Gunilla Gerland, 2010) – Erfaringer, tanker og kunnskap rundt Aspergers syndrom, fokusert på praktiske løsninger og forståelse, basert på forfatterens omfattende innsats på området.   (NB! På svensk.)

Andre bøker:

Barn og unge med Asperger syndrom i skolen. Roar Engh. Høyskoleforlaget (2010).

Aspergere fra A- og nesten til Å  Miljøterapi i forhold til voksne personer med aspergers syndrom. Jennipher C. Bingham. Licentia (2010).

Hestegutten – En fars kamp for sin autistiske sønn. Rupert Isaacson. Bazar (2010).

Hjelp? Veien mot Asperger syndrom. Gustav Koi. Spiss forlag.(2010).

Å utforske følelser -kognitiv atferdsterapi for sinnemestring : Asperger syndrom, høytfungerende autisme og beslektede vansker. Tony Attwood; Jon Fauskanger Bjåstad (Oversetter). Hertervig forlag (2009).

Martins verden. Martin Møller-Nordbye. Hertervig forlag (2009).

Broren min har autisme – vi snakker om det. Jennifer Moore-Mallinos. Avenir forl. (2009).

Jeg er noe helt spesielt. Arbeidsbok i psykoedukasjon for mennesker med autisme eller Asperger syndrom. Peter Vermeulen (Redaktør) ; Elly van Goor (Oversetter) ; Berit Eide (Oversetter). Universitetsforlaget (2008).

Inn med idiotene, eller hvordan vi lærte å forstå verden. Kamran Nazeer. Pax (2008).

Aktivitetsplaner for barn med autisme – trening av selvstendig atferd. Lynn E. McClannahan; Patricia J. Krantz. Gyldendal akademisk (2008).

En annerledes barndom – en autist forteller sin historie. Iris Johansson. Versal (2008).

Kristian er død. Andreas Gramnæs. Uranus forlag (2007).

Å leve med Asperger – åpenhet, selvtillit, diagnotisering. Dinah Murray. Damm (2007).

Barn og ungdommer med Asperger syndrom bind 2: perspektiver på språk, kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning. Harald Martinsen, Stephen von Tetzchner. Gyldendal akademisk forlag. (2007).

Barn og ungdommer med Asperger-syndrom bind 1: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet Harald Martinsen, Terje Nærland, Kari Steindal, Stephen von Tetzchner. Gyldendal akademisk, forlag. (2006). Kr 419,-

Det er sammenhengen, og det å få orden på tilværelsen, som er en av de store utfordringene – en mikroetnografisk studie av en spesialpedagogs tilrettelegging av opplæringen for to barn med spesielle behov. Veronika Sagerup Hellefossmo. Tapir (2006).

Kjære Gabriel – et brev. Halfdan W. Freihow. Font (2006).

Autisme – Amandas møte med atferdsanalysen. Børge Holden. Gyldendal akademisk. (2005).

Høytfungerende autisme og Asperger syndrom. En innføring for voksne. Mie Mohlin og Magne Medhus. Omnipax. (2005).

Slik kan det være å ha høytfungerende autisme og Asperger syndrom. En bok for barn. Mie Mohlin og Magne Medhus. Omnipax. (2005).

Asperger syndrom. En håndbok for foreldre og fagfolk. Tony Attwood. Cappelen Dam AS. (2004).

Den merkelige hendelsen med hunden den natten. Mark Haddon. Pax (2004).

Verktøykasse for tillitsvalgte