Romaner om jenter på autismespekteret

Det finnes mange spennende romaner som handler helt eller delvis om jenter på autismespekteret. Hvilken bok har du lyst til å lese?
Bøkene er i omvendt kronologisk rekkefølge.
«Historien om Vakre Jente» (2012) er en unik og gripende roman som gir  innblikk i hvordan er det å leve – og elske – uten å kunne snakke?
«Syngja» (2012) av Lars Amund Vaage. Boka beskrives som en dypt personlig roman om det å leve med en datter med autisme. Les mer i Aftenbladet og på nettsiden vår.
Det er ikke så farlig med meg” (2012) av Jenny Jägerfeld er en blanding av gapskratt og alvor, det er en kjærlighetsfortelling og en psykologisk thriller. Forfatteren bruker sin kompetanse som psykolog i denne skildringen av forholdet mellom Maja på 17 år og hennes mor, som har Asperger syndrom.
«Jenta som dykket inn i jordas indre» (2011) er en roman av meksikanske Sabina Berman.  Boka handler om en autistisk jente som vokser opp hos tanta si.  Dagbladets anmelder beskriver den som eventyrlig og medrivende.
«Jeg elsker deg» (2009) av Hilde Hagerup handler om en jente med autistiske vansker som har mistet moren sin.  Boka faller i smak hos ungdommer men kan også være interessant for lærere og foreldre.
«Den veven av hendelser vi kaller verden» (2003) av Simon Stranger.  Forfatteren har erfaring med autisme fra sitt arbeid på Aurora, et tilrettelagt arbeidsverksted.  Han sa følgende i et intervju:  ”Jeg tror nok heller ikke at jeg hadde skrevet fortellingen om en taus, muligens autistisk jente i debutromanen min, hvis det ikke var for Aurora»
Blåskjellstranden” (2002) av Marie Hermanson.  En familie adopterte Maja, en indisk jente som fikk diagnosen autisme. Hva skjedde da jenta forsvant sankthansaften og dukket opp på mystisk vis seks uker seinere? Den andre, innflettede delen av fortellingen er historien til Kristina, som også har autistiske vansker.
«Det som er mitt» (2001) er en krimroman av Anne Holt, som også er tilgjengelig som lydbok.  Boka handler om Inger Johanne Vik, som har en datter med autisme og bistår politiet i en barneforsvinningssak.
Tips: Fylkeslaget har også laget en liste over andre typer bøker om jenter på autismespekteret.