Ridning på Alna ridesenter lørdager våren 2014

Autismeforeningen Oslo fylkeslag har igjen gleden av å tilby ridning til medlemmer med autismespekterdiagnoser – både barn, ungdom og voksne! Medlemmer fra Oslo fylkeslag har fortrinnsrett, men restplasser kan gis til medlemmer fra andre fylkeslag.

Vi tilbyr to kurs, ett for personer med diagnose autisme som trenger ledsager, og et eget terapiridingskurs for voksne med Asperger.

Terapiridning for voksne med Asperger-diagnose

Autismeforeningen Oslo fylkeslag kan tilby terapiridning til voksne medlemmer med Asperger-diagnose torsdager kl. 16 fra 3. april på Alna ridesenter på Furuset. Det er plass til 8 ryttere pr time, og det må være minimum 5 ryttere for oppstart. Ridetilbudet gis over 10 uker i perioden april – juni. Dersom tilbudet blir vellykket med tilstrekkelig antall deltagere, vil det også gis høsten 2014.

Terapiridning er en behandlingsform for mennesker med nedsatt funksjonsevne og som trenger fysisk trening for å få bedret sin koordinasjon, balanse og styrke.

•  Terapiridningen drives av fysioterapeut i samarbeid med stallansatt. Den stallansatte klargjør hestene som skal brukes og kommer ut på banen med dem.
  • Ryttere som har behov for ekstra hjelp ved for eksempel leiing (og i tillegg støtte til å sitte), må ha med disse personene selv. Om ønskelig blir det gitt innføring i hvordan hesten leies på en trygg måte.
  • Terapiridningen krever rekvisisjon fra lege. Deltagerne må ha med rekvisisjon til første time.

Rytterne får låne ridehjelm på senteret og det anbefales at de har på seg ridestøvler eller slagstøvler når de rir, og ikke sko.

Bil kan parkeres på parkeringsplass i svingen i Alnaparkveien like ved senteret.

Man kan ta buss 66 fra Helsfyr t-banestasjon til busstoppet ”Alnaparken” ved senteret.

• Sted: Alna Ridesenter, Alnaparkveien 13, 1081 Oslo
  • Ansvarlig: Daglig leder Lene Kragh, Tlf. 918 65 337
  • Deltakeravgift: kr 1000

Betales etter at kursplass er bekreftet

• Fra – til: uke 14 -24 (ikke i påskeuken), 10 uker
  • Tid: torsdager kl. 16-17. Første time 3. april
  • Husk: rekvisisjon fra lege

Bindende påmelding sendes på e-post til randi.nerstad@gmail.com innen 23. mars. For mer informasjon, ring Randi på mobil 926 47 625.

Følgende opplysninger må oppgis ved påmelding, bl.a. for å sikre økonomisk støtte og lav egenandel:

• Torsdag kl. 16
  • Deltakers navn
  • Fødselsdato (6 siffer)
  • Fullstendig adresse, dvs. også postnummer og sted
  • Telefonnummer i tilfelle ridetimen må utgå pga. sykdom eller annet

Riding for barn, ungdom og voksne med autisme

Vi har inngått et samarbeid med Alna ridesenter på Furuset og kan tilby turridning 8 lørdager i vår i tidsrommet kl. 11 – 14 fra lørdag 29.mars. Det er plass til 24 medlemmer, dvs. inntil 8 deltagere per time. Dersom dere slutter opp om tilbudet og melder på deltakere, vil det også bli ridetimer i høst.

Rideturene vil foregå i grønne omgivelser i Alnaparken like ved senteret, og vare ca. en time. Er det dårlig vær, vil ridningen foregå inne i ridehallen på senteret, forutsatt at det ikke er stevner o.l.

Alna ridesenter har hester i alle størrelser, både ponnyer, fjordinger og dølahester, og ridningen passer derfor for medlemmer fra 4 år og oppover. Tilbudet er ment for barn, ungdom og voksne med autismespekterdiagnoser som ikke kan komme alene og må ha med egen ledsager.

Alle deltagerne får en leier som leder hesten, men alle må i tillegg ha med egen ledsager (ev. flere) som bistår rytteren. Det vil være en voksen ansvarlig til stede som organiserer ridningen og veileder hesteleiere. Senteret har gode parkeringsmuligheter og bussholdeplass like ved.

Rytterne får låne ridehjelm på senteret og det anbefales at de har på seg slagstøvler.

Sted: Alna Ridesenter, Alnaparkveien 13, 1081 Oslo (Furuset)

Ansvarlig: Daglig leder Lene Kragh, tlf. 918 65 337

Deltakeravgift: kr 1000. Betales etter at kursplass er bekreftet

Fra – til: lørdag 29. mars – lørdag 7. juni (ikke lørdager i påsken eller 17. mai)