Ofte stilte spørsmål

sp__rsm__lstegn.jpgDen store årsmøte- og aktivitetsdagen nærmer seg med stormskritt.  Påmeldingsfristen er faktisk i morgen, fredag 3. februar.  Påmeldingsskjemaet finner du her.

Det meste du trenger å vite står i invitasjonen men i dette nummeret av nyhetsbrevet finner du "Ofte stilte spørsmål" ang. arrangementet.

Vi sees lørdag 11. februar!

Ofte stilte spørsmål

Må jeg delta på årsmøtet for å kunne være på de andre aktivitene?  Absolutt ikke!  Vi setter pris på alle som kommer på årsmøtet, men du kan velge selv hva som passer best for deg og dine.

Hvilken aktivitet passer best for ungdommer og voksne med "klassisk" autisme (eller andre som trenger mye ro rundt seg)?  Sansehuset fra kl. 10-12.  Påmelding er begrenset og vi har hele stedet for oss selv.  Dermed blir det lettere å utforske sansene i fred og ro, sammen med én eller flere støttepersoner som de er trygge på.  Vernepleier Lene Valaker fra Autismeforeningens Faglig råd vil være der for å prate én-til-én med deg som er pårørende eller ledsager.  Kanskje du trenger hjelp med en utfordring eller trenger tips om bedre tilrettelegging i boligen?  Ta opp det du har på hjertet.  Ungdommer og voksne med autisme er selvfølgelig velkommen på de andre aktivitetene også.

Hva passer best for meg som er en voksen med Asperger syndrom?  Nettkaféen.  Der kan du surfe på nettet (ta med egen PC), spille sjakk/kortspill og prate med andre, bl.a. styremedlem Fridtjof Eilertsen, som også har Asperger syndrom.  Vi håper at du også vil bli med å spise lunsj sammen med oss, og du kan gjerne bade eller delta på årsmøtet før lunsj, hvis du vil.  Du er hjertelig velkommen til å ta med en venn, støttekontakt eller familiemedlem — det koster ikke mer, bare husk å bestille lunsj til ham/henne når du fyller ut påmeldingsskjemaet.

Tilbyr fylkeslaget barnepass?  Nei, mindreårige og andre som trenger tilsyn må ha følge.  Unntaket er ungdommer som kan klare seg alene på nettkaféen, mens foreldrene er på seminar i rommet ved siden av.

Hva om barnet mitt har en dårlig dag og vi ikke får delta likevel?  Hvis det skjærer seg og familien må avlyse eller dra hjem etter veldig kort tid, så er det ikke så farlig. Da er det bare å prøve igjen en annen gang.

Hvordan kan jeg sjekke om jeg er påmeldt eller ikke?  Hvis du fikk en bekreftelse fra fylkeslaget via epost i dag, er du påmeldt.  Hvis ikke, må du fylle ut påmeldingsskjemaet.  Så vidt vi vet har det ikke vært noen tekniske feil ved påmeldingsskjemaet — si fra hvis du tror noe kan ha skjedd med påmeldingen din.

Hva om jeg ikke husker hvilket navn medlemskapet står i?  Du kan sjekke et gammelt nummer av "Autisme i dag," hvis du sparer på dem.  Hvis du aldri har fått "Autisme i dag" i posten da er du ikke medlem i foreningen.  Mange tror de er medlemmer men egentlig bare abonnerer på nyhetsbrevet vårt eller er med i en foreldregruppe.  Medlemsskap tegnes her.

Hva om jeg ikke ennå vet hvilke aktiviteter jeg og familien min vil delta på?  Det vi virkelig trenger å vite er hvor mange som skal spise lunsj.  Ellers er det helt greit om du "bare gjetter litt" når du velger aktiviteter på påmeldingsskjemaet.

Hvor er Regionalt Aktivitetssenter?  Det er i Sandvika i Bærum kommune.  Hvis du bor i andre enden av fylket vil det kanskje være aktuelt å overnatte på Emma Gjestehus.  Informasjon om reise og overnatting finner du på side 6 i invitasjonen