Nytt om epilepsi

I anledning den Internasjonale epilepsidagen presenterer vi nyheter om epilepsi. Her finner du både linker til nyttige artikler og tips om nye bøker, hefter og filmer.

Nyttige artikler
Genforskning. Danske forskere har vært med på å oppdage en genfeil som kan gi epilepsi hos barn. Forskerne håper undersøkelsen kan bane veien for ny og bedre medisin.
Søskenproblematikk. Når et barn har en søster eller bror med epilepsi, har de ofte egne praktiske eller følelsesmessige behov som bør tas på alvor. Derfor utviklet Epilepsiforbundet en egen nettside om temaet sammen med barneansvarlige sykepleiere ved Spesialsykehuset for epilepsi. Nettsiden heter «Se meg!»
Oversikt over ulike former for epilepsi. Norsk helseinformatikk har skrevet en kort oversikt over forskjellige typer partielle og generaliserte anfall. Visste du at en person kan virke fjern, følelsesladet, beruset eller totalt uten bevissthet under komplekse partielle anfall?
Ulykkesforsikring. Som medlem i Norsk Epilepsiforbund kan du tegne ulykkesforsikring som også dekker epileptiske anfall. Den dekker medisinsk invaliditet, behandlingsutgifter, ulykkesdødsfall og tingskade.

Bøker og hefter
Barnebok om «Lynmonsteret.» «Rudy og Lynmonsteret» handler om to venner som finner på artige ting i barnehagen. Men når Lynmonsteret dukker opp, og Rudy må lære å takle redselen. Boka er morsom, men den er også informativ og tar barn på alvor.
Barnebok om søsken. «Lyn i hodet, kul i panna» handler om to brødre som heter Peder og Thomas. Thomas har autisme og epilepsi. Boka er utgitt både i papirutgave og som gratis digital bok.
Epilepsihåndboken. «Epilepsi» av Stine Jakobsson Strømsø er en lettlest bok i ny og oppdatert utgave. Målgruppa er pårørende, diagnostiserte og andre som har lyst til å vite mer om diagnosen.
Hefte om fysisk aktivitet. I «Informasjon om epilepsi og fysisk aktivitet» kan du lære mer om epilepsi og få en oversikt over forhåndsregler som er lurt å ta. Brosjyren er rettet mot gymlærere.
Hefte om svømming. I «Epilepsi og svømming» finner du tips til både badevakter, lærere og foreldre. Ved et krampeanfall i vannet kan man få vann i lungene. Når du ringer etter ambulanse, få frem at det dreier seg om en nærdrukning, ikke bare et epileptisk anfall.
«Prioriteringsveileder: Barnesykdommer.» Tabellen på side 33 inneholder informasjon om hva spesialisthelsetjenesten legger vekt på når de prioriterer henvisninger. Maksimumfrist for start helsehjelp er vanligvis 12 uker.

Filmer:
Innføring i epilepsi. Norsk Epilepsiforbund holder ofte foredrag om epilepsi. Dette er en opplæringsfilm som bygger på disse foredragene.
Film om kognitive utfordringer. Norsk epilepsiforbunds ungdom (NEFU) står bak en film om epilepsi og kognitive utfordringer. Den heter «Ingen ser hva som skjer inni oss» og varer i 15 minutter. Du kan se den på nettet eller bestille den på DVD.
Filmer om hjelpemidler. I filmene kan du bli kjent med diverse epilepsialarmer. Alarmene ble utviklet av Abilia i samarbeid med Spesialsykehuset for epilepsi.

Tips: Les mer i fylkeslagets artikkel «Skjulte tegn på epilepsi