Nyhetsbrev juni 2013

sol
Det er en hektisk uke i fylkeslaget, med kurskveld i morgen, foreldregruppetreff på torsdag og helgtreff ved fjorden. Ta kontakt hvis du er interessert men ikke påmeldt.

Vi gleder oss til sommerferie, og i dette nummeret kan du lese om selvstendighet på kjøkkenet og få tips til sommerlesning.  Smånytt inneholder flere tips om gratis sommermoro.

God sommer!

telefonRing og få hjelp – Regionalt fagmiljø for autisme

Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD, Tourettes syndrom og narkolepsi i Helse Sør-Øst er en viktig samarbeidspartner for mange. De arbeider for likeverdige og individuelt tilrettelagte tjenester i samarbeid med pasientorganisasjonene, helsetjenesten og forskere. Men Regionalt fagmiljø tar også imot henvendelser fra ansatte, pårørende, og personer som selv har autisme/Asperger. De tilbyr:

Supplerende tjenester. Regionalt fagmiljø yter særlig kompetansekrevende tjenester, som rådgivning og direkte bistand i kompliserte saker (i samarbeid med lokal spesialisthelsetjeneste).

Konfliktmekling. Regionalt fagmiljø hjelper partene gjenopprette dialog og samarbeid. Mekling er særlig godt egnet der kommunale ansatte og brukeren/pårørende skal forholde seg til hverandre etter at konflikten er løst, f.eks. ved behov for langvarige og koordinerte tjenester.

Undervisning. Regionalt fagmiljø kan tilby undervisning eller kurs innen konfliktmekling (etter forespørsel).

P.S. Har du gått glipp av tidligere innlegg i «Ring og få hjelp»? Les dem i arkivet.

kunnskap.gifNytt i kunnskapsbanken

Sommerlesning 2013.  Her kommer sommerens boktips, med både romaner og nyttige bøker om forskjellige temaer (for eksempel arbeid, atferd, sosiale ferdigheter og sex).

Selvstendighet på kjøkkenetHvordan kan man gjøre det både tryggere og lettere å lage mat med minst mulig hjelp? I denne artikkelen finner du ti lettvinte idéer.

«Pass deg for fellene» er fylkeslagets egen nettbok om kjøkkensikkerhet for barn.

Kartlegging i seks viktige områder. Er barnets IOP klar til neste skoleår? Inneholder den konkrete mål i de viktigste områdene, med utgangspunkt i kartlegging? Hvis ikke, les artikkelen vår fra 2010, som ble nylig oppdatert med ferske linker.

sm__nytt.gif

Smånytt

Gratis Kaptein Rødskjegg-show. Handikappede barns foreldreforening, Norges Handikapforbund og Kaptein Rødskjegg inviterer til show i Nesparken i Moss søndagen den 30. juni – gratis entré for hele medlemsfamilien. Medlemskap i NHF/HBF koster mindre enn to vanlige billetter til showet.

Gratis konsert med Vinni. Lørdag 15. juni 2013 arrangeres Stolhetsparaden i Oslo for 6. gang, med opptog, utdeling av stolthetsprisen og gratiskonsert med Vinni. Stian Blipp fra Idol er årets konferansier. En gruppe medlemmer i Autismeforeningen har tenkt å treffes der. Ta kontakt med Valborg hvis du er interessert (tlf. 988 30 018). Du kan også delta på paraden indirekte – ved å signere her (start med å skrive inn postnummeret).

Til dere med skrivekløe. Leser søker bok arrangerer et seminar om å lage lettleste bøker&
nbsp;(mandag 17. juni). R-BUP lyser ut midler til fagpersoner som ønsker å skrive en artikkel i 2014. Fylkeslaget spurte R-BUP om det gjaldt artikler om autisme/Asperger, og det fikk vi bekreftet. Les mer om stipendiene her.

Gratis overnatting på hytte. Drømmer du om hyttetur, men sliter med økonomien? På kirkekontoret i Nannestad, kan du få låne både hytte og bil helt gratis. Les mer i Romerikes blad.

Grilltreff. Facebookgruppa «Sammen er vi sterke» består først og fremst av foreldre til barn med autisme/Asperger, ADHD, lærevansker e.l. og som ikke møter forståelse fra hjelpeapparatet. De inviterer til grilltreff i Vigelandsparken lørdag 10. august. Finn ut mer ved å ta kontakt med gruppa på facebook. NB: Det er en lukket gruppe, som betyr at innlegg bare er synlige for gruppemedlemmer.

Ny «familiesluse» på Gardermoen. Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) har nå en helt egen sluse i sikkerhetskontrollen – kun for barnefamilier. Dette er et forsøk på å gjøre sikkerhetskontrollen mindre stressende for familier. Les mer her.

Nytt på Emma sansehus. Sansehuset har et nytt OptiMusic rom. Hvorfor ikke stikke innom sansehuset i uke 26 eller 27, når de har åpent hus kl. 9 til 15 på hverdager? Gå til sansehusets sommerkalender for mer informasjon. Bruk gjerne informasjonen her til å forberede barnet før besøket.

Tilskudd til tilpasning av bolig. Regjeringen har styrket tilskuddet til tilpasning av bolig, for å kompensere for utfasing av skattefradragene for store sykdomsutgifter. Kommunene trenger ikke å spare eller være strenge i utmålingen i frykt for at det kan bli tomt for penger. Familier med funksjonshemmede barn skal være høyt prioritert ved tildeling av tilskudd. Les mer her.

P.S. Gikk du glipp av viktige nyheter i maiutgaven? Les dem her.

kalender.jpgKalender

12.06.13   Kveldskurs for foreldre til vgs/voksne barn (Oslo).
13.06.13   Foreldregruppetreff (Lillestrøm)
14.06.13+ Sommersamling ved fjorden (Sagakollen feriehjem utenfor Drøbak)
24.06.13+ Tilrettelagt svømmeundervisning (Ski)

Tips: Interessert i eksterne kurs og fritidstilbud? Da bør du ta en titt på kurs- og aktivitetsoversikten på nettsiden vår. Du kan også sjekke artikkelen vår om faste fritidstilbud i Akershus og «Tilrettelagte festivaler, leirer og sommertilbud