Er det slik at folk som mangler talespråk ikke har noe å si? Neppe. Det er opp til oss å hjelpe dem å uttrykke seg ved bruk alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK). Grafiske symboler er et populært alternativ, og denne artikkelen inneholder årets tips om gratis symbolbaserte materialer og relevant fagstoff.
Gratis materialer og verktøy
Pictoselector er et gratis program for Windows som gjør det enkelt å lage kommunikasjonsark og dagplaner med symboler. En kort video viser hvor lett programmet er i bruk. Gå til Pictoselector.
PageSetCentral. På PageSetCentral kan du nedlaste prøveversjoner av programvarer fra Tobii. Du kan også søke etter snakkebøker og temaark som andre har laget på norsk. Les mer om PageSetCentral her.
NorMedia har lagt ut oppgaveark i diverse fag og begreper. Se menyen til venstre her. De har også lagt ut en mal for timeplan og ukeplan (klikk på bildene til høyre i linken). En del av ressursene krever enten På Trykk (In Print), SymWriter eller Adobe Acrobat Reader.
Nyheter i bilder. Lettlestavisen Klar Tale, ISAAC-Norge, Normedia og tre spesialskoler samarbeidet på nettsiden Nyheter i bilder, som inneholder nyhetsartikler til symbolbrukere og andre som trenger enkelt innhold og visuell støtte. Prøveprosjektet varte fram til juli 2012, men mange artikler i arkivet er fortsatt av interesse – f.eks. denne saken om mobbing.
Symbol World. Widgit Software legger ut nyhetsartikler skrevet med symboler minst et par ganger i uka. Artiklene handler om alt fra oppskrifter til Titanics 100 års markering og har engelske undertekster. Gå til Symbol World.
Til informasjon og inspirasjon
Hefte om symbolstøtte. «Successfuld billedkommunikation» er skrevet av fire fagpersoner med kompetanse på syn og kommunikasjon. Heftet er utgitt av Institut for Syn og Hørelse i Danmark og kan fritt lastes ned.
Pekpratmetoden. Metoden ble utviklet av Carol Goossens i USA og er beskrevet i bladet Föräldrakraft. Les artikkelen her.
Inkludering. Aksel er en gutt som kommuniserer med symboler men er likevel sammen med klassen sin mesteparten av dagen. Se side 6 her. Les mer om Aksel og to andre ASK-elever på Skatval skole elev på side 5 her.
Piktografisk lese- og skriveopplæring. Elever som sliter med å knekke lesekoden kan lære å lese og skrive med piktogrammer. Gjennom visuell støtte og mestringsopplevelser, kan piktogrammene gjøre noen elever i stand til å lese vanlig tekst etter hvert (piktogrammene har vanlig tekst nederst), mens for andre elever blir piktogrammene en varig og funksjonell løsning. Les mer i masteroppgaven til Einar Hansen (2010).
Systematisk trening. Det er ikke nok å lære barnet/eleven hva symbolene betyr. Han/hun må også lære hensikten med å kommunisere. Tone Irene Jorøy og Jan-Ivar Sållman beskriver dette steg for steg i nettbladet eMAA (se side 17 her, merket som side 169). Opplæringen kan oppsummeres slik:
1. Barnet og treneren sitter sammen ved et bord. Barnet lærer å gi et kommunikasjonskort til treneren for å få noe han liker.
2. Barnet og treneren er i samme rom. Barnet lærer å oppsøke treneren for å levere bildet.
3. Barnet lærer å oppsøke treneren som befinner seg i et annet rom.
4. Barnet lærer å bruke en kommunikasjonsbok med tre bilder, sammen med forskjellige trenere og medelever.
5. Barnet lærer å ta initiativ til å ta fram kommunikasjonsboka som han bærer i en magetaske.
Tips: Les mer i fylkeslagets artikkel fra 2011, «Symbolbrukere har også noe å si.«