Ny barnebok om å være bror til en gutt som har autisme og epilepsi

Peder og Thomas er brødre og går på samme skole. Moren vil gjerne at guttene skal ta følge på skoleveien, men det vil Peder helst slippe. Det blir så mange stirrende blikk på Thomas i rullestolen, mener Peder.

Dette er historien om et forhold mellom to brødre, men det er også historien om hvordan det er å være bror til en gutt med autisme. ”Lyn i hodet, kul i panna” er Mia Tufts tredje bok om barn som er pårørende. Denne gangen skriver hun om søskenforholdet mellom Peder og Thomas. Thomas har autisme og epilepsi. Dette skaper utfordringer for broren. I skolegården er han den som er eksperten og vet hva som må gjøres når Thomas får anfall. Samtidig må han takle ekle kommentarer fra andre elever om broren. Hjemme har han innsett at mye handler om broren og hans behov. Men han er glad for at mamma har funnet ut at han og mamma kan gjøre ting på egenhånd – som for eksempel reise på hyttetur.

Boken er utgitt både i papirutgave og som digital bok av www.psykologiipraksis.no, med støtte fra ExtraStiftelsen, via Autismeforeningen i Norge. BarnsBeste-nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende har bidratt til å gjøre boken tilgjengelig på internett, ved støtte til publikasjon av nettside.

Boken lanseres fredag 14.03.14, kl 13.30 i Kreftforeningens lokaler, Tullins gate 2. Meld deg på lanseringsarrangement her.