Kreativitet og nevromangfold

Nevromangfold og inkludering. Bli med på filmvisning og paneldiskusjon om bruk av kunst, medier og historiefortelling i diskusjoner rundt nevromangfold, funksjonshemming, aksept og inkludering.

Lørdag 6. mai 10:15

Bærekraftslaben ved Bergen Offentlige Bibliotek, Strømgaten 6, 5015 Bergen

Historiefortelling og kunst kan bidra til å dyrke empati, øke forventningene og oppmuntre folk til å tenke nytt om hvordan samfunnet bedre kan inkludere og heve livskvaliteten til mennesker med ulike former for nevromangfold.*

Multimediejournalist Eric Benninghoff, fotograf Olav Helland og kunstpedagog Aaron Knochel vil være vertskap for en visning av kortfilmer med fokus på overganger fra skole til arbeid og arbeidsmuligheter for personer med nevromangfold. Visningen etterfølges av en åpen diskusjon.

Designverksted etter filmvisning, kl12:00-15:30 (påmelding):
Etter filmvisning og diskusjon, vil Aaron Knochel være vertskap for et designverksted i Bærekraftslaben på biblioteket, hvor det skapes ulike krasjoner for et nevromangfoldig publikum ved hjelp av 3D-utskrift. Designverkstedet har begrensede antall plasser, og er i hovedsak for familie og personer med nevromangfold. Påmelding her.

* Nevromangfold kan forstås som en nevrobiologisk forskjell i hvordan hjernen vår fungerer. Autisme, Tourettes, ADHD mfl. er eksempler på dette.
Les mer om nevromangfold her: https://www.nevromangfold.no/

Om kortfilmene som skal vises:

Making the Invisible, Visible
Da Olav Helland fra Oslo gikk på videregående, kjøpte moren hans et engangskamera til ham. Tjue år senere har lidenskapen hans for fotografering tatt av, og funnet veien inn i arbeidshverdagen hans. Olav jobber for Oslo kommunes velferdsavdeling, hvor han er en del av et team som bidrar til å skape jobbmuligheter for marginaliserte grupper, inkludert utviklingshemmede. Olav bruker kameraet til å dokumentere historiene til de som har funnet mening og hensikt gjennom arbeidet. Men underveis får vi vite at Olav har en sterk historie å dele selv…en historie som har gitt ham en unik stemme, og som har gjort det mulig for ham å effektivt løfte andres stemmer. Regi: Eric Benninghoff.

The Dark Horse: Riding toward a stable life
Gjemt i den lange polarnatten i Nord-Norge, finnes en skarp lysstråle på en rideskole i byen Harstad. Den svarte hesten følger historien til en modig, talentfull og hesteglad ung kvinne, hvis liv forandrer seg til det bedre etter å ha dannet et sterkt bånd med en lokal jobbspesialist.  Det tar henne med på en uventet reise i selverkjennelse. Underveis ser vi hvordan en ny, inspirerende jobb kan spille en betydelig rolle i å transformere og heve livskvaliteten. Vi lærer også om et nytt arbeidsprogram som tilbys i Harstad, spesielt rettet mot en særlig marginalisert gruppe arbeidssøkere. Regi: Eric Benninghoff.