Klar, ferdig, sykle!

Apache sykkelHusker du hvor stolt du var da du lærte å sykle?  2012 blir kanskje året når ungen din endelig lærer å sykle — eller kommer noen viktige steg videre mot målet.  Å sykle krever bade styrke, koordinasjon, kort reaksjonstid, trafikkvett og impulskontroll.  Hvis bare én av disse ferdighetene mangler, vil barnet ofte vegre seg for å lære å sykle – eller foreldrene vil frykte for barnets sikkerhet.

Men når er barnet klar for å lære å sykle?  Og hva kan vi gjøre i mellomtida?

Sykkelferdigheter

Muskelstyrke.  Barnet må ha sterke nok bein til å få sykkelen i bevegelse og sykle med nok fart. Det er nøkkelen til balanse.  Det hjelper med en lettere sykkel.

Koordinasjon. Barnet vil ikke kunne mestre å sykle hvis mer grunnleggende motoriske ferdigheter ikke er på plass. Hvis du mistenker at barnet ditt har en forsinket motoriske utvikling, be om henvisning til en fysioterapeut som kan teste motorikken og anbefale tiltak.

Kort reaksjonstid.  Barnet må kunne bremse eller svinge raskt for å unngå hindre, og samtidig holde balansen. I følge Pedal Magic kan du teste dette ved å kaste en ball til barnet på cirka 1 meters avstand, slik at barnet har rundt ett sekund å reagere. Kast litt til høyre og litt til venstre, slik at barnet må bevege overkroppen for å nå ballen. Hvis barnet er i nærheten av å fange ballen nesten hver gang, da tyder det på at han kan mestre å sykle.

Trafikkvett.  Ikke la barnet sykle alene i trafikken før barnet har nok trening og er erfaren og moden for det (Trygg Trafikk anbefaler å vente til 10-12 årsalderen). Men selv med en voksen til stede er det nødvendig med en viss trafikkforståelse. Start med å trene på gåturer (les mer her). Trygg Trafikk har en nettside med interaktiv sykkelopplæring som kan brukes når eldre barn, tenåringer eller voksne med ASD er klar til å være mer selvstendig i trafikken.

Impulskontroll.  Barnet må se hvor han sykler uten å bli distrahert av spennende ting han ser eller hører. Barnet må også kunne stoppe når du sier stopp og følge omtrent samme tempo som de andre i gruppen. Noen barn synes kanskje at det er litt stas å sykle ”i formasjon” som flypiloter gjør. Gi masse ros når barnet klarer å holde formasjon.

Ved manglende ferdigheter

Heldigvis kan man kompensere for manglende ferdigheter:

Spesialutstyr.   Påhengssykler, spesialsykler og spesialstøttehjul kan hjelpe ved forskjellige utfordringer. Se en oversikt her og snakk med en kommuneergoterapeut eller andre med fagkunnskap.

Sykkelturer i bilfrie områder.  Syklister med manglende trafikkvett eller impulskontroll vil være tryggere i bilfrie områder. Sjekk kommunens turkart/ sykkelkart, spør lokalkjente eller les Markadatabasens sykkelturforslag. Skogsbilveier eller flate, oversiktlige stier gir ofte gode sykkelopplevelser. Boka ”Trilleturer:  tur- og aktivitetstips i Oslomarka” inneholder informasjon om 50 turer som egner seg for barnevogn, sykkel og sykkelhenger.  Alle turene har forslag til aktiviteter.

Tommy og tiger'n - Tommy lærer å sykle

Mestring på tohjulssykkel

Når barnet er fysisk og kognitivt modent for det, kan han/hun lære å sykle uten støttehjul i løpet av en kveld — uten at foreldrene må løpe krokete etter mens de holder sykkelen.  Syklistenes landsforening har en fin metode med trinnvis mestring, samt mange gode tips.

Her er et par andre tips:
– Sats på korte økter – barn velter oftere når de er slitne.
– Gi barnet masse ros, ikke minst når han holder litt kontroll under en sykkelvelt.  En velt uten skader er en suksess, og ingenting å skamme seg over.
– Det kan være lurt å øve et sted hvor veien skråner svakt nedover.  Da vil tyngdekraften hjelpe barnet å sette sykkelen i fart.
– Å se etter (eller måle) bremsespor kan gjøre det morsommere å øve på bremsing.

Foreningen «Bike New York» bruker en lignende metode, som vises her på youtube.  Forskjellen er at de starter med å gjøre om sykkelen til en løpesykkel:

1.  Senk sykkelsete og ta av pedalene (skruene er innerst).
2.  Vis barnet hvordan man bruker sykkelen som løpesykkel, ved å løpe og så løfte beina når sykkelen er i fart.
3.  La barnet få prøve og oppleve at han klarer å holde balansen.
4.  Skru på pedalene igjen.  Hvis det er litt vanskelig, blås bort sand og skitt og prøv igjen.
5.  La barnet øve med pedalene på (som beskrevet av Syklistenes landsforening).

Lykke til!