«Jeg gruer meg helt sykt» (om skolevegring)

Mange elever på autismespekteret sliter med skolevegring – særlig etter skoleferier. Mange prøver å skjule problemene bak en blid og flink fasade og forteller ikke de voksne om angsten og bekymringene de har. I dette innlegget deler vi en rørende tekst fra en 14-åring med Asperger syndrom. Vi deler også nyheter om skolevegring.

Ja, ferien slutter og skolen starter i morgen SUPERTIDLIG.
Jeg gruer meg helt sykt for å være helt ærlig.
Jeg gruer meg til å stå opp tidlig, det gjør jeg, men det er liksom ikke så ille.
Morgenen kommer til å bli full av stress, og uansett hvor kjapp jeg er eller hvor tidlig jeg står opp kommer jeg for sent til timen.
Jeg gruer meg til å prøve så godt jeg kan å lære, gjøre oppgaver osv uten å få det til, så jeg blir sittende med den jævlige følelsen av å ikke få til og klare å gjøre det andre får til helt fint.
Jeg gruer meg til å prøve og høre på hva læreren sier og faktisk huske og lære noe av det.
Jeg gruer meg til å måtte høre på alt bråket klassen har å komme med.
Jeg gruer meg til å møte folk og høre på hva hva har gjort i ferien.
Jeg gruer meg til å måtte smile og være glad.
Jeg gruer meg til å få høre av lærerne at jeg ikke følger med, ikke gjør oppgavene bra nok osv.
Jeg gruer meg til å være til stede og bare være med klassen.
Nei, jeg gleder meg ikke til en eneste liten ting.

Årets nyheter om skolevegring:

Kommende konferanse om skolevegring. Kompetansesentrene for autisme, ADHD, Tourettes syndrom og narkolepsi arrangerer en konferanse om skolevegring 19. oktober 2016. Konferansen finner sted på Thon hotel, Vika Atrium, Oslo og via videokonferanse. Pris: kr. 650,-
Utradisjonelle midler mot skolevegring. Autismeekspert Torill Fjæran-Granum legger vekt på tidlige og utradisjonelle tiltak for å øke elevens motivasjon og unngå nederlag. Tradisjonelle tilnærminger fungerer ikke (for eksempel å stå på kravene og forklare hvor viktig utdanning er for elevens framtid). En individuell og autismespesifikk tilnærming er nødvendig.
Blogginnlegg om skolevegring. I bloggen «Oss pluss autisme» forteller en mor om erfaringer med 1. klassingen sin. Tidlige tegn på skolevegring ble løst ved å la gutten ta med en leke i taxien.
Hva gjør du for å dempe alvorlig stress forbundet med skolestart? Artikkelen beskriver seks tiltak for å unngå skolevegring hos barn med Asperger (eller ADHD).
Trist sak fra Oslo. En 15-åring på autismespekteret hadde verken vært på skole eller pusset tennene i 3 måneder. Endelig sa Bydel Bjerke ja til å trekke inn spesialistene på SPISS.
Skolevægring: Skolen forstår ikke vores datters kognitive problemer. Lulle (11 år) har Asperger og ADHD. På skolen i Danmark veksler hun mellom små suksesser og STORE nederlag. Hun blir ikke møtt med forståelse og sliter med skolevegring, akkurat som mange andre barn på autismespekteret (både i Danmark og her i Norge).
Skolens rolle ved skolevegring. Forsker Trude Havik ser på hvordan forhold i skolen påvirker skolevegring.
Hvordan forstå skolevegring. Denne artikkelen fra utdanningsforskning.no tar for seg mulige årsaker til skolevegring. Artikkelforfatterne reflekterer også rundt forebygging og behandling.
Alvorlig skolefravær – veileder for forebygging og oppfølging. Veilederen ble utarbeidet av Nittedal kommune. Allerede etter første time med udokumentert fravær tar kommunen tak i det. Les mer i «Lærer ingenting hvis de ikke trives
Første skoledag for et sårbart barn. For å forebygge psykiske vansker og frafall er det viktig å bygge en god relasjon til sårbare elever (eksempelet i artikkelen er en 1. klassing med konsentrasjonsvansker).
Gutten som ikke kom på skolen. NRK skriver om skolevegring med utgangspunkt i en skoleflink og pliktoppfyllende gutt med høyt skolefravær. Forsker Trude Havik ble intervjuet. «Skolevegring er ingen diagnose,» sa hun, «men et symptom på noe elevene ikke klarer.»
Barna forteller veldig lite om problemene. En psykologspesialist og en professor i pedagogikk forteller om skolevegring.
Ungdoms opplevelse av spesialskole. 20 tidligere elever på spesialskole ble intervjuet. Et av funnene var at manglende mestring på nærskolen hadde ført til aggresjon eller skolevegring og til slutt plass på spesialskolen.
Video om skolevegring. Videoen varer i 23 minutter og er en samtale med to eksperter på skolevegring.
Robot i klasserommet. Gründerbedriften «No Isolation» har utviklet en robot som gjør at barn som kan følge undervisningen i klasserommet uten å være fysisk tilstede.

Fra arkivet vårt:
Skolevegring – kartlegging og tiltak
Skolevegring (med fokus på forskning)