Storsamlingen 2023 ble en suksess!

Fra 15. til 17. september ble «Storsamlingen» avholdt med 400 deltagere på Thon Hotel Oslofjord i Sandvika. Dette arrangementet var for medlemmer fra hele landet, og inkluderte voksne med ASD, barn med ASD i følge med foreldre, søsken og andre nærstående.

Helgen inneholdt en rekke workshops, foredrag, samtalegrupper og ulike aktiviteter som samlet deltakerne og bidro til mestring. Aktivitetene og foredragene ble gjennomført samtidig i forskjellige lokaler, slik at deltakerne kunne velge det som passet best for dem. Målet med helgen var å gi deltakerne en følelse av fellesskap, styrke bånd og relasjoner med andre i lignende situasjoner, samt gi faglig påfyll for bedre mestring av hverdagen. På Storsamlingen ble det holdt flere foredrag av sentrale personer fra Norges regionale kompetansesenter og andre fagpersoner innenfor autismespekterdiagnoser og andre nevrodiagnoser. Temaene som ble belyst inkluderte diagnose og veien videre, familieliv, konflikthåndtering i nære relasjoner, skolevegring, rettigheter og arbeid, søvn, skole, mental helse, søsken og positiv atferdsstøtte.

Det ble organisert varierte aktiviteter gjennom helgen, blant annet filmvisninger tilpasset ulike aldersgrupper om kveldene. Alpakkaer besøkte Kjørbotangen park på lørdagen, hvor det også ble arrangert leker og idrettsaktiviteter. Lørdag kveld ble det arrangert bowling, tilrettelagt for de på autismespekteret med hensyn til lys og lyd. Søndagen inkluderte en tur til Sjøholmen Kulturhus og Sanseloftet. På hotellet var det ulike aktiviteter og leker tilgjengelige gjennom hele helgen, som tegning, perling, puslespill, ansiktsmaling, Lego, duplo, og et lekekjøkken. Det var også sanseutstyr tilgjengelig for testing. Det var et eget ungdomsrom for de over 12 år. Her kunne man tegne, game, spille brettspill og lage armbånd. I løpet av helgen fikk ungdomsrommet besøk av Spillhuset, TGC foreningen og Redd barna. Vi fikk også besøk av Offerspill sjakklubb, og alle deltagerne fikk mulighet til å spille mot Norges nest beste sjakkspiller, Aryan Tari.

Tusen takk til våre samarbeidspartnere Takeda (som støttet den faglige delen), Stiftelsen DAM, LNU, Bergersenstiftelsen og Helsedirektoratet.

Vi ønsker også å rette en stor takk til de flotte foredragsholderne vi hadde, lokallagene som stilte opp og Offerspill, TCG-foreningen, Spillhuset og Redd Barna som stilte opp frivillig med aktiviteter.

Vi er allerede i gang med planlegging innfor neste år!

Les mer i Autisme i dag 3/2023.