Informasjonsfilmer

Med støtte fra Stiftelsen Dam har Autismeforeningen i Norge (AiN) i samarbeid med Sanden Media AS laget dokumentarserien «Plass for alle». Serien består av fem filmer hvor vi får møte personer med autismespekterdiagnose (ASD) og deres pårørende.

Sonja og Andrea – søsken til en med ASD

For ti år siden fikk vi møte Sonja og Andrea som snakket om konfliktene de opplevde med sin lillebror og om hvordan de har vært nødt til å tilpasse seg et søsken med ASD. Ni år senere har søskenforholdet utviklet i veldig positiv retning. Sonja og Andrea ser tilbake på sin oppvekst sammen med Scott og de reflekterer over sine roller i familien. De konkluderer med at de som barn aldri hadde sett for seg at forholdet til Scott ville bli så bra som det er nå.

Scott – Voksen med ASD

Scott hadde egentlig en birolle i det første filmprosjektet. Hans familie medvirket i filmen som handlet om det å ha søsken med ASD. Det var hans to søstre som var hovedpersonene og som fortalte sine historier. Nå er det laget en egen film om Scott, om hans arbeidsplass og ikke minst hans store lidenskap som er dyr. Scott gir et godt og ærlig bilde av hvordan det kan være å leve med ASD.

Andre – veien inn i voksenlivet

Juliane – fra barnehagejente til ungdomsskoleelev

Arnstein