Hva lærte vi på skolekonferansen i 2016?

Mandag 21. november 2016 arrangerte vi en skolekonferanse med fokus på ungdommer på autismespekteret. I denne artikkelen finner du presentasjonen fra foredragsholderen, tips om relevante artikler og en oversikt over bøkene i samlingen vår.
Autismeforeningen i Akershus ønsker å takke Christin Hagen fra Spiss for et interessant foredrag. Presentasjonen finner du her. Fokuset var på tre viktige temaer, og du kan lese mer om disse temaene i linkene under:
Tips: Hvis du abonnerer på nyhetsbrevet vårt vil du få en epost når nye artikler legges ut på nettsiden vår (omtrent én gang i måneden).

1. Vanlige faglige utfordringer

Ofte stilte spørsmål: Elever med ASD
Kartlegging i 6 viktige områder
, bl.a. selvstendige arbeidsvaner
Gruppearbeid og andre artikler fra serien «Månedens skoletips»

2. Vanlige sosiale utfordringer

Oppskrift for sosial mestring
Undervisning i sosiale ferdigheter
Kartlegging av sosiale ferdigheter

3. Skolevegring

Månedens skoletips: Skolevegring
Skolevegring: kartlegging og tiltak
Videre lesning om skoleoverganger

Vil du heller lese en bok?

Fylkeslaget har en stor boksamling og kun halvparten av bøkene våre var utstilte på konferansen. Mange deltakere ønsket bokanbefalinger fra oss eller en oversikt over bøkene våre, og derfor avslutter vi denne artikkelen med det.
Bokanbefalinger
Vi anbefaler at skoleansatte starter med å lese følgende hefter. De kan nedlastes gratis:
«Håndbok – Informasjon og tips til lærere i grunnskolen om elever med Asperger syndrom»
«Barn med ASD i barneskolen»
«Ungdom med ASD i ungdomsskolen»
«Ungdom med ASD i videregående skole»
Send en epost til akershus@autismeforeningen.no hvis det er noe mer vi kan hjelpe deg med.
Oversikt over bøkene våre
Klikk på linkene under for å se hvilke bøker som vi har i samlingen. Listene er delt etter innkjøpsår:
Bøker kjøpt i 2016
Bøker kjøpt i 2014 og 2015