Høstseminaret 2024

Vi i Hordaland lokallag har gleden av å invitere dere til årets høstseminar lørdag 28. september 2024 på Quality Hotel Edvard Grieg. Det vil være faglig påfyll, sosialt samvær og god mat. Dette er en mulighet for å lade batteriene med en sosial kveld kombinert med 3-retters middag og underholdning , samt mulighet til overnatting på hotellet. Årets foredragsholdere: Vidar Hansen • Jon-Are Masternes Marlin Haarstad • Anette Rakli Børnes Lars Jørgen Haugland Minikonsert med Eirik Søfteland

PRIS SEMINAR PER PERSON

Medlem
– Seminar inkl. lunsj, middag og overnatting: Kr. 1.200,
– Seminar inkl. lunsj og middag: Kr. 690,-
– Seminar inkl. lunsj: Kr. 390,-
Ikke medlem
– Seminar inkl. lunsj, middag og overnatting: Kr. 2.400,-
– Seminar inkl. lunsj og middag: Kr. 1.400,-
– Seminar inkl. lunsj: , Kr 800,-

PRIS SEMINAR PER PERSON FOR MEDLEMMER MED ASD
– Seminar inkl. lunsj, middag og overnatting: Kr. 650,-
– Seminar inkl. lunsj og middag: Kr. 400,-
– Seminar inkl. lunsj: Kr. 250,-

Fagpersoner/støttekontakter
– For fagpersoner/støttekontakter som jobber med og/eller rundt autister koster det  kr. 390,- for seminar inkl lunsj.

NB! Personer som bruker medlemspris og som ikke er medlemmer vil bli fakturert  for mellomlegget

Adresse Høstseminaret 2024
Quality Hotel Edvard Grieg
Sandsliåsen 50
5254 Sandsli

NB! med forbehold om nok påmeldte.

Digital påmelding

Påmelding for medlemmer av Autismeforeningen

Påmelding for medlemmer med Autisme

Påmelding for fagpersoner/støttekontakter for personer med Autisme

Påmelding for personer som ikke er medlem av Autismeforeningen

NB! Frist for påmelding er lørdag 7. september.

SKRIFTLIG PÅMELDING KAN OGSÅ GJØRES PÅ FØLGENDE MÅTE:

• Fullt navn på deltagere (alle dersom du melder på flere samtidig) og eventuelt  den som betaler
• Adresse
• Telefon
• E-postadresse
• Fødselsår på de som deltar
• Medlem/Ikke medlem
• Evt. hvem regning blir betalt av (g jelder fagpersoner)

Sendes: hordaland@autismeforeningen.no
Tlf. 905 13 434
Her kan du melde deg inn i Autismeforeningen: Meld deg inn her

Info ang tilrettelegging under seminaret

• Vi har restauranten for oss selv fra 12:30 – 13:00
  • Vi har reservert eget avlukke i spisesalen til de
    som trenger fred og ro.
  • Det er mulig å ta med mat på stillerom
  • Det er mulig å ta med maten på rommet for de
    som melder seg på med overnatting.
  • Vi har 2 rom man kan trekke seg tilbake på der-
    som man har behov for dette.
  • For personer med autisme som melder seg på med overnatting vil det være mulig å få tidlig innsjekking.
  • 3-retters middag inkl vann. Annen drikke kjøpesav hver enkelt.

PRESENTASJON AV ÅRETS FOREDRAGSHOLDERE

Kroppsspråkekspert Vidar Hansen

Foredraget «Kunsten å lese kroppsspråk» handler om kroppsspråk og kommunikasjon. Både det å «lese» andre sitt kroppsspråk, men han forteller også hvordan ditt eget kroppsspråk påvirker deg  selv og de rundt deg.

Vidar Hansen er regnet som Norges ledende kroppsspråkekspert. Vidar sin bakgrunn er fra politiet og kalles Norges svar på Sherlock  Holmes. I politiet har han jobbet blant annet med spaning og etterretning , anti-terror og  organisert kriminalitet. I 2010 fikk Vidar sammen  med sin makker politiprisen for blant annet å ha  pågrepet flest kriminelle i Norge.

Vidar har vært rådgiver for TV-serien Kroppsspråk  som gikk på NRK1, og han var ekspertkommentator  for TV2 ved kommunevalget i 2019 og stortingsvalget i 2021. Her analyserte og kommenterte han toppolitikernes kroppsspråk i TV sendte debatter. I 2020 ga Vidar ut boka «Kunsten å lese kroppsspråk» sammen med Siri Lill Mannes. Boka ble raskt en bestselger og er ute i sitt femte  opplag og har solgt over 20 000 eksemplarer.

Søsken som pårørende

Lars Jørgen Haugland er 23 år og er født inn i pårørenderollen. Han har en storebror og en lillesøster som begge har autisme, alvorlig utviklingshemning og som er uten et verbalt språk.

Han studerer medisin på UIB og innehar en rekke verv i studentorganisasjoner. Lars Jørgen er medlem i Ungdomsrådet Haukeland sykehus.

Sammen med Karine Søreide drifter han Hordaland lokallag sin søskengruppe for ungdom.
Han vil dele litt av sine erfaringer og refleksjoner om å være søsken til to ulike individer med særde-
les store hjelpebehov.

LAURA AVILA
‘’Å LEVE MED AUTISME’’

Avila (29 år) er en samfunnsengasjert autist,  som de senere årene har blitt en tydelig og sterk  stemme for sin hjertesak i Norge, igjennom ulike  medieoppslag , personlige foredrag , og hennes  podcast; Laura Avila’s Verden. I år lanser Laura  også sin debut-bok, hvor hun tar leserne med på  et rørende dypdykk inn i hennes livserfaringer, og  tanker om eget liv.

Avila’s visjon og ideologi er at annerledeshet er  vakkert, og noe som representerer en klar styrke  for verden. Inkludering i samfunnet for alle er  hennes hjertesak, og kampen mot urettferdighet

‘’Å LEVE MED AUTISME’’ er et personlig og nært  foredrag, hvor Laura Avila tar for seg både utfor dringene som følger en autisme diagnose, men  også de positive sidene ved å være menneske  med funksjonsvariasjoner. Laura har en bache lorgrad i statsvitenskap, og studerer nå for å bli  bibliotekar. I g jennom mange år har hun vært  politisk aktivt for Arbeiderpartiet, og for Amnesty  International.
Idag er hun medlem av partiet Sentrum, og nestleder i Autismeforeningen i Akershus. Laura  Avila’s engasjement for å forbedre livskvaliteten  for mennesker med autisme, og andre diagnoser  er drivkraften bak alt det hun g jør.

Derfor ble også Avila (som er hennes kunstner navn), som egentlig heter Laura Busuttil, vinner  av spissprisen 2024, for sin alltid aktive innsats og  arbeid for å fremme Autisme-saken i Norge.

Ønsker du å vite mer om hennes arbeid så finner  du dette på www.lauraavila.no

«For ingen er som du» Livets faser med Anette Rakli Børnes

Barnevernspedagog og sjelesørger.
Har jobbet med barn, ungdom og familier i
nærmere 30år.

Marlin Haarstad

Marlin Haarstad er utdannet klinisk vernepleier, med fordypning i klinisk miljøterapi. Hun har også
bachelor i pedagogikk. Marlin har bred erfaring fra kommunale helse- og omsorgstjenester og skole, og har også jobbet på Spesialpoliklinikken – Autismeteamet i nærmere 14 år. I dag jobber hun som nestleiar i Helse, omsorg og sosial i Osterøy kommune. Marlin er en av forfatterne bak Undervisningsopplegget “Pubertet og seksualitet”, som er utarbeidet for barn og unge innen autismespekteret.

Minikonsert med Eirik Søfteland

Vi gleder oss til en lærerik og sosial helg sammen med dere!

Hilsen
Autismeforeningen i Norge, Hordaland lokallag