Musikkterapi høsten 2021

Fra august tilbyr Autismeforeningen, Hordaland i samarbeid med Bergen kulturskole musikkterapeutisk samspill til familier som har barn i alder mellom 2 og 8 år. Familier med barn som er utredet/under utredning for autisme eller PDA kan benytte seg av tilbudet.

To musikkterapeuter skal jobbe med barna og foreldrene deres. Sammen skal vi bruke musikk og bevegelser til å oppleve glede, tilhørighet, eierskap og samhold. Barnas ressurser, interesser og ferdigheter står sentralt og viser veien til samhandlinger. Foreldre skal gjennom lytting, veiledning ved bruk av musikken og refleksjon utvide sine kommunikasjonsmuligheter med barnet.

Det musikkterapeutiske samspillet skal være et pusterom i det at musikken utvikler seg fra barnas og foreldrenes ståsted og tar vare på dagsformen og de ulike energinivåene. I musikkterapien ser vi muligheten til å lære ved å være, i det at barnas væremåte er utgangspunkt for samspill og læringsprosesser.

Tilbudet foregår ukentlig på Tirsdager, med oppstart 24 August. Fremmøtested er Bergen kulturskole, Strømgaten 19. (rom 310) Tilbudet blir gitt gjennom ti uker.

Vi håper dette er et tilbud som våre medlemmer vil benytte og påmelding i linken under:

Det er også i tillegg planlagt å lage en gruppe som går i tillegg til individuelle timer. For de som ønsker å delta i en gruppe send gjerne en melding til hordaland@autismeforeningen.no

Fortell litt om alder og hvordan barnet fungerer sammen med andre barn og voksne.

Tilbudet er støttet av Autismeforeningen Hordaland lokallag, Bergen kulturskole og Stiftelsen Dam.