Historikk

Det hele begynte med en idé som kom fram på en foreldresamling i 1994. Det var Rita og Reidar fra Bodø samt Sindre fra Nesna som lanserte ideen.
Utgangspunktet var en gruppediskusjon om autisme og familieliv og et tema som ble diskutert var utfordringene rundt dette med ferie.
Sommeren er jo som mange kjenner til en vanskelig tid, brudd på rutiner, redusert dagtilbud, kanskje mangel på sådant, barn med autisme som sliter på foreldre
og søsken, søsken som vil reise bort, den autisme som kanskje bare vil være hjemme!!!
OSV.OSV. Så hvorfor kunne vi i fylkeslaget ikke forsøke å få til en samling av likesinnede? Som tenkt så gjort.
Tekst: Anne-Kari Østensen, en av «jubileumsmødrene»

Sommertreffet ble arrangert for første gang på Nesna i 1996

Første året var det 5 familier som deltok. Året etter kom 6 familier til Nesna, deriblant Finn fra Mo. Det skulle bli et lykketreff for fylkeslaget. Neste år overtok han regien og flyttet treffet til Mo. Deltakelsen økte, vi ville ha behov for bedre lokaliteter – så Finn vendte nesen utover og forsøkte å finne et område som kunne tilfredsstille våre behov. Han måtte til «utlandet» og landet i Sverige.

Hemavan

Så i 1998 dro vi for første gang til Hemavan. Her fant vi lokaliteter hvor mange familier kan bo samlet, her er fellesrom hvor vi kan arrangere felles samlinger, her er basseng som vi får leie og ha helt for oss selv, her er gode uteområder med minigolf og bålplass, her er storslagen natur hvor enhver kan finne på noe som passer. I årenes løp har vi vært innom aktiviteter som ridning, kjørt terrengbiler,padlet og rodd, vært på flåtetur, i «Sinneriket» og leid helikopter.
Aktivitetstilbudet avhenger av lokale entusiaster, derfor blir programmet noe ulikt fra år til år. Det som har vært stabilt av aktiviteter er tur på fjellet med fjellheisen og BASSENG hver eneste kveld.
Det må også nevnes at vi i 2002 hadde med oss filmteam og fikk laget en flott film om Sommertreffet!!
Som kjent er mange med autisme glad i fast program og forutsigbarhet, dette ivaretar vi med åpningskveld i kjellerstua hvor alle familiene presenteres og ev. overraskelser deles ut, grillfest på lørdag ettermiddag som etterfølges av basseng og deretter avslutningsfest. Her er det like stor stas hvert eneste år å bli ropt fram for å motta deltakerbevis og godtepose, og så kose seg med «matpakke» fra det lokale gatekjøkkenet!
Foreldre blir også opptatt av repetisjoner, så kveldene tilbringes med koselig prat rundt bålet og det forventes at Arnstein stemmer i med en trall eller to på lørdagskvelden.

For lokallag