Hjelpere og samarbeidspartnere med tilstrekkelig kunnskap og kompetanse
- som kan forstå og ta deres perspektiv
- som kan se og ivareta deres behov, gi dem funksjonell hjelp/hjelpemidler og opplevelse av aksept og kontroll
- som tilrettelegger for et autismevennlig miljø
- som viser respekt for autismen og utfordringene det medfører
- som tar hensyn til latenstid
- som aksepterer og bruker personens særinteresser
- som tolker og forklarer sosiale situasjoner
- som kommuniserer på en måte personen forstår
- som bidrar til at personen kan kommunisere på en funksjonell måte
- som gir et tilpasset skoletilbud;
- med et team rundt eleven
- som samarbeider med hverandre, foresatte og andre nærpersoner,
- er lojale overfor tiltak
- skjermer (eller forbereder) eleven for vikarbruk og plutselige forandringer
Oversikt og forutsigbarhet
- visuell tilrettelegging, individuell tilpasning
- dagsplaner, ukeplaner, årsplaner
- arbeidsplaner
- visuelle retningslinjer og forklaringer med tips om funksjonelle strategier
- ASK (Alternativ og supplerende kommunikasjon) som objekter, bilder eller symboler
- visuell forberedelse på endringer og spesielle hendelser
Retrettmulighet
- respekt for behovet for å komme seg vekk, eller skjerme seg fra ubehagelige situasjoner på en akseptabel måte
- funksjonelle avtaler om pause/ time-out;
- hvordan?
- hvor?
Hensyn til sensoriske utfordringer
- anerkjennelse av overfølsomhet og annerledes sanseopplevelser
- hjelp til strategier som beskytter mot ubehag (hørselvern, Ipod, klær, solbriller, stillerom, mat osv.).
Tilpassede oppgaver
- konkrete oppgaver
- egnet arbeidsplass med mulighet til å regulere nærhet til andre
- utgangspunkt i elevens interesser og ferdigheter
- tilrettelegge for mestring og suksess
- motiverende oppgaver
Psykoedukasjon
- hjelp til diagnoseforståelse, selvinnsikt og et positivt selvbilde
Forståelse – Aksept – Anerkjennelse – Innsats
Linker/les mer:
- Autismeforeningens brosjyrer: www.autismeforeningen.no
- Asperger syndrom: Håndbok – Informasjon og tips til lærere i grunnskolen: http://www.statped.no/fagomrader-og-laringsressurser/finn-laringsressurs/sammensatte-larevansker/Asperger-syndrom-Handbok—Informasjon-og-tips-til-larere-i-grunnskolen/
- Nordvoll skole og autismesenters dokumentsamling: https://nordvoll.osloskolen.no/veiledning-og-kurs/publikasjoner-materiell/publikasjoner-og-materiell/
- Spiss forlag: www.spiss.no
- https://www.aspergerexperts.com/
- www.hjelptilhjelp.no