Psykologspesialist

Jon Fauskanger Bjåstad

Jon Fauskanger Bjåstad er psykologspesialist og har doktorgrad i klinisk psykologi. Han er forskningssjef for klinikker for psykisk helsevern i Helse Stavanger og driver også kurs og utviklingsarbeid gjennom Firmitas AS.  Som del av sin kliniske doktorgrad i Australia har Bjåstad jobbet sammen med Professor Tony Attwood som er en internasjonalt anerkjent ekspert på Asperger syndrom og autismespektertilstander. Han er godkjent veileder i kognitiv atferdsterapi av Norsk Forening for Kognitiv Atferdsterapi (NFKT) og jobber med å utvikle et program som skal brukes for å hjelpe personer med autismespektertilstander til å mestre tilleggsvansker (f.eks. angst og depresjon).

I foredraget vil Bjåstad snakke om vanlige tilleggsvansker personer med en autismespektertilstand kan ha og presentere et program som utvikles i samarbeid med Autismeforeningen for å øke tilgangen på behandlingstilbud for disse tilleggsvanskene.