Mamma og medforsker

Eva Fürst

Eva Alexandra Fürst er mamma til en ung voksen mann som har autisme og diverse tilleggsdiagnoser. Hun har tidvis vært aktiv i Oslo fylkeslag av Autismeforeningen i Norge som styremedlem.  Eva sto i alvorlig konflikt med hjelpeapparatet i flere år, og har vært medforsker i Kildahls forskningsprosjekt: «Foreldres opplevelser av konflikt med hjelpeapparatet» Hun skal fortelle om egne opplevelser med alvorlig konflikt, og hvordan dette påvirket henne og sønnen. Det er viktig for Eva å poengtere at i perioden med konflikt, fantes det tjenesteytere som ivaretok hennes sønn på en særdeles god og omsorgsfull måte. Disse personene er Eva evig takknemlig for. Flere av dem yter fortsatt tjenester for hennes sønn. Eva er utdannet sykepleier fra Lovisenberg diakonale sykepleierhøgskole. Hun har tidligere arbeidet innen fagfeltet rehabilitering og geriatri på Aker sykehus. De 6 siste årene har hun jobbet for advokat Magne Brun som pårørendeveileder og advokatassistent, fortrinnsvis i saker som omhandler helse- og omsorgstjenesteloven Kap 9,- «Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming.