Førde Kino viser filmen «Hvorfor hopper jeg» 25.mars kl 16:00

I samband med kurset vårt om nevroutviklingsforstyrrelsar hos barn og unge på Scandic Sunnfjord Hotell & Spa den 25.mars vil Førde Kino syne filmen «Hvorfor hopper jeg» i Førdehuset klokka 16:00.

frå FILMmagasinet:

Vi følger Naoki Higashida sitt perspektiv på livet. Vi får innblikk i hvordan en tretten år gammel gutt opplever og sanser livet i alle dets utfordringer. Han er stum, og har lært seg å skrive ned tankene sine via et alfabetbrett. Vi lærer ham å kjenne gjennom «hans» fortellerstemme via boka, og vi får høre om hvordan det er for han å være menneske. For å skjønne at det regner, må han for eksempel koble gamle minner til lyden og synet av regn, og deretter legge to og to sammen. En slik prosess tar tid, og det nytter ikke at folk rundt han til stadighet forteller ham at det regner. Det tar den tiden det tar, og tålmodighet er en dyd.

Slik er det med de fleste situasjoner, og alle autistiske barn forstår ting på forskjellige vis. Vi får møte andre barn i samme situasjon, samt deres foreldre. Flere av de foresatte har fått åpenbaringer i å forstå ungene sine ved å sette deres tankemønster i nye lys. Det handler om å få bedre livskvalitet for både voksne og barn.

Dokumentaren er velkomponert og vakkert satt sammen. Den er utrolig viktig for å forstå en sårbar samfunnsgruppe, som i hverdagen ofte blir misforstått og feilbehandlet. Jeg tenker stort og våger meg på å si at ved å se Hvorfor hopper jeg, vil vi alle få økt selvinnsikt, høyere toleranse overfor medmennesker, og større forståelse for verdenen vi lever i – uansett hvordan vi er sammenskrudd. Dette er en viktig og rørende film som absolutt alle burde se.

Øyunn Gorset

Logg inn