ELPIDA – E-læringskurs om personer med utviklingshemming

E-læringskurset om personer med utviklingshemming, ELPIDA, er nå ferdig utviklet og klar til bruk.

Hovedmålet for ELPIDA er å bedre livskvaliteten til mennesker med utviklingshemning ved å gi familiemedlemmer, spesielt foreldre med barn i alle aldre, kunnskap og ferdigheter til å kunne støtte barna sine på best mulig måte.

Logg deg på ELPIDA-kurset i dag og ta de modulene du ønsker, i ditt eget tempoet og på den tiden av dagen som passer deg.

ELPIDA er et viktig bidrag til pårørende og fagpersoner, utviklet av 6 europeiske partnere, bl.a. Oslo Met, ved dr. Britt Evy Westergård og høyskolelektor Hilde Lunde. De har utviklet seks ulike moduler. Hensikten er å støtte foreldre, andre pårørende, fagpersoner og studenter i tilretteleggingen til et bedre liv for mennesker med utviklingshemming. Modulene, som baserer seg på resultatene fra en behovsundersøkelse blant foreldre og fagpersoner, har følgende hovedtemaer:

• Menneskerettigheter
  • Kommunikasjon
  • Stressmestring
  • Overgang til voksenlivet
  • Seksualitet
  • Aldring

Autismeforeningen i Norge har vært representert som brukerorganisasjon i utviklingen av ELPIDA elæringskurs. Vi var også så heldig å få delta på ELPIDA prosjektets møte i EU-parlamentet hvor prosjektet ble presentert.

Verktøykasse for tillitsvalgte