Bøker om og for søsken

Boktipsene her er kun til informasjon og inspirasjon. De er ikke en anbefaling, verken av bøkene eller de kommersielle nettsidene vi linker til. Det er lurt å sjekke biblioteket i kommunen. Selv om de ikke har boka du leter etter, kan de likevel prøve å ordne fjernlån fra et annet bibliotek.

Barnebøker på nettet

«Lyn i hodet, kul i panna» (2013) av Mia Tuft er en flott billedbok om vanskelige følelser hos søsken. Den er tilgjengelig i trykkversjon og gratis nettversjon. Les en bokanmeldelse her

«Min storebror har autisme» (2015) av Ditte Fogtmann er en dansk billedbok som er tilgjengelig i gratis nettversjon. Boka tar opp vanlige situasjoner som ofte utløser søskensjalusi og konflikter.

«Autism, my sibling and me» (2016) er en illustrert arbeidsbok på lettlest engelsk, utgitt av Organization for Autism Research. Den er tilgjengelig som gratis pdf-fil her

Andre barnebøker

NY! «Jeg har en bror» (2019) av Kristin Husby handler om Gustav, som har en bror med autisme. Gustav er både trist og sint fordi broren ikke vil leke med ham. Les mer om forfatteren, boka og søskenproblematikk på kk.no

«Linda og Lukas har autisme» (2016) har illustrasjoner på hver side, og informasjonen og fortellingen flettes sammen på en utmerket måte. Resultatet er både engasjerende og nyttig, og delen om søskens gode og vonde følelser anbefales spesielt sterkt. Les vår bokanmeldelse på side 38 i «Autisme i dag» nr. 3/2016.  Klikk her for å gå til forlagets nettbutikk.

«Broren min har autisme» (2009) av Jennifer Moore-Malinos passer best for barn i SFO-alderen. Billy (som har autisme) utagerte på skolen og alle pekte og lo. Hva gjorde broren da? Les vår bokanmeldelse her

«Den største gaven: min historie om autisme» (2018) av Mia Tuft får frem stemmen til 8 barn og ungdommer på autismespekteret og seks søsken. Den inneholder også en tekst av Gro Dahle, som forteller om sin barndom med Asperger. Du kan se noen eksempelsider her

Bøker for voksne

Følgende kan være av interesse for foreldre og fagpersoner, men kanskje også for voksne søsken.

«Gi meg et smil» (2016) av Siri Grundnes Brodahl beskriver forfatterens egne opplevelser som søster til en jente med autisme. Den beskriver både utfordringer og gledesstunder. Les mer om forfatteren her. Boka inkluderer også en fagdel om søsken som pårørende, skrevet av en psykiater.

«Mor husk mig» (2014) av Dorthe Ørsig er på dansk og kan kjøpes som ebok. Forfatteren har to barn, og den ene har autisme. Hun skriver om søskenproblematikk i egen familie, med ytterligere eksempler fra fire andre familier. Boka inneholder også et intervju med en familieveileder. Les en bokanmeldelse her.

Tips: Fylkeslagets artikkel «Hva trenger søsken?» inneholder både tips og relevante linker.

For lokallag