Bøker kjøpt i 2021

Lokallaget kjøpte mange spennende bøker til samlingen i 2021. Styret har dessverre ikke kapasitet til å drive med utlån av bøker, men du kan bla i bøkene på våre seminarer og konferanser. Du kan også spørre om ditt lokale bibliotek kan skaffe boka gjennom fjernlån fra et annet bibliotek.

Bøker rettet mot barn og ungdommer

• «Halima fra Tøyen» (2021) av Faridah Shakoor Nabaggala. Boka handler om en norsk-somalisk jente på 8 år som har autisme. Les mer om boka i Handikapnytt. Barn kan også kose seg med Halimas digitale puslespill (gratis). Ta kontakt med forfatteren her for å bestille boka.
  • «Dino-Dani» (2019) av «Helene Larsen og Torill Fjæran-Granum. Boken handler om en liten dinosaur og hans nye venn, Adrian, en gutt med Asperger syndrom. Her kan du se og høre kapittel 1 og 2. Fra 2022 kan boka kun kjøpes som ebok.
  • «Sigrid är unik» (2020) av Lotta Lundh og Nils Melander. Lydboka er også tilgjengelig på Storytel. Les en bokanmeldelse her, hvor du kan se noen av sidene i boka.

Fagbøker

• «Problemskapende atferd ved utviklingsforstyrrelser» (2011) av Bo Hejlskov Elvén. Boka inneholder eksempler og bidrar til bedre forståelse, forebygging og håndtering av tics, raseriutbrudd, ulydighet, selvskadende atferd og andre utfordringer. Se innholdsfortegnelsen her. Fra 2022 kan den norske oversettelsen kun kjøpes som ebok
  • «Sosial kompetanse i hjem og skole» (2019) av Inghild Blindheim. Boken viser lærere hvordan de kan gi barn kunnskap, ferdigheter og holdninger innen områdene følelser, tanker og handlinger. Den inneholder et kartleggingsskjema, en læreplan og lærerveiledning samt arbeidsark for forskjellige trinn. Bla i boka her
  • «Å forstå døden» (2019) av Torill Fjæran-Granum og Line Anita Kindholm. Boka tilbyr hjelp til å lage informasjon om dødsfall, tilpasset behovene til barn og andre med forståelsesvansker. Se innholdsfortegnelsen her. Fra 2022 kan boka kun kjøpes som ebok

Selvbiografi

• «Trollhare: Fra en bokstavvoksen transpersons ordskap» (2012) av Immanuel Brändemo. Forfatteren er en transeperson med Asperger syndrom og ADHD, og boka er hens beretning om sitt liv. Les en bokanmeldelse her. Boka er ikke til slags pr. i dag.